Isnin, 8 Mei 2017

PERINGATAN ''MUALIM'' KEPADAKU..

Ya.. kamu tahu itu Hanafiah dan ku kira kamu sebenarnya telah tahu dan sampai.. tapi mengapa sikap kamu masih berpaling..?? Hanafiah..!! kamu masih sayang dengan dunia kamu..?? kamu masih sayang akan keluarga kamu..??

Tika sejak awal tahun, rupanya aku diperhatikan oleh seorang ''mualim'' tanpa aku sedari. Tika solat asar ''mualim'' itu solat dikanan sisiku dibelakang imam. Setelah selesai solat dia pun berlalu pergi tanpa bersalaman dengan yang lain  termasuk denganku. Setelah aku selesai bersalaman, aku datang menghampiri mualim tadi yang sedang bersandar didinding sambil memerhatikan sekumpulan jemaah sedang ''mentadabburkan Al Quran.''
Akupun bersalaman dengannya dan dipersilakan duduk disisinya. Bermulalah mukadimahnya terhadapku.. 
'' Hanafiah !! telah aku lihat dan perhatikan kamu sejak awal dan kini.. dan kini masanya untuk kamu ''pecahkan ruyung ''. Masa untuk kamu tidak lama lagi.. 

Makaku jawab.. ''Aku tidak faham akan apa yang dimaksudkan olehmu ''ya mualim..''  

''Mualim''berkata lagi ''Didepan ini kamu lihat mereka belajar dan membetulkan bacaan Al- Quran.. Bilakah masa mengamalkan bacaannya ?? bila pula untuk mengambil akan isinya..?? 
Adakah firaun dan firaoun itu berbeza ..??

Maka aku menjawab.. ''ada 2 jenis burung.. satu adalah ''kakak tua'' hanya belajar berkata dan hanyalah berkata tanpa tahu apa yang dikata serta maksudnya.'' satu lagi adalah  ''burung tukang'' .. walau ianya kecil, namun kegigihannya berusaha mencari makan hingga tempat makannya menjadi sebuah rumah buatnya.'' bayangkan pokok yang besar ditebuk dengan paruhnya secara bersungguh hingga menjadi sebuah rumah yang tersedia dengan makanan.'' tika itu seakan lidahku fasih berkata-kata dibalik tabir..

Lantas mualim itu seraya berkata, ''Hanafiah..!! jadi apa yang kamu tunggu lagi.. telah kamu ketahui dan fahami.. '' ingat..!! sampai bilakah kamu masih mahu sandarkan dunia ini.. beranikah kamu mati sekarang seandainya Allah mahu mematikan kamu sekarang.. Jawab!!! jawablah jika kamu berani.. 

Maka aku tunduk dan berkata dalam linangan airmata dan tangisan hiba.. '' ya dulunya aku takut tetapi kini aku tidak lagi.. MALAH AKU BERSEDIA.. akan tetapi terimalah taubatku dahulu dan matikanlah aku selepas taubatku diterima. Alangkan sakitnya jantungku dan kesempitan nafas serta kepayahan tiada lagi ku takut dan hiraukan.. Yang mana kini aku tertumpu pada Allah Swt agar segala taubatku diterima.. itu sahaja impian aku..

Maka kali ini airmataku mengalir keluar dan diiringi tangisan.. aku berkata.. wahai mualim Sesungguhnya aku dalam pencarian pintu taubat yang masih belum aku temui... aku masih mencari hingga aku temui dan akan mengetuk pintu tersebut'' dan seandainya pintu taubat itu aku temui pastinya aku akan lenyap dari dunia ini. Ya mualim.. kau tahu taubat bukan perkataan dan airmata serta permohonan..
Ya Hanafiah... '' Ya.. kamu tahu itu Hanafiah dan ku kira kamu sebenarnya telah tahu dan sampai.. tapi mengapa sikap kamu masih berpaling..??
Hanafiah..!! kamu masih sayang dengan dunia kamu..?? kamu masih sayang akan keluarga kamu..?? kamu masih sayang akan tanaman kamu..?? Ingatlah Hanafiah !! Allah Swt kurniakan 6 jenis rezeki kapada manusia itu.. dan ketahuilah.. yang ke-6 itulah rezeki dari usaha,keringat, perkerjaan, petani atau penternak yang diusahakan untuk rezeki.. Mengapa yang sumber dari 5 jenis itu diketepikan ??? Kamu tahu semua itu.. mengapa kamu berpaling..?? Hanafiah..!! ku tahu kau tahu maksudku yang ke-6.. yang ke-6 itulah membuatkan manusia itu berantakan.. berebutan.. saling bermegah.. telah ku kisahkan pada kamu Hanafiah tentang kisah perihal rezeki itu.. yang mana seorang pemuda yang sering beramal hinggakan solat 1000 rakaat sunat.. hingga ditegur oleh'' mualim tempatnya'' kerana tidak bekerja dan dari mana datangnya sumber pendapatan..?? Yang mana pemuda tadi mengatakan bahawa seorang yahudi kaya sering membiayai dan sering memberi wang kepadanya. Maka mualim itu senyap dan menyuruh agar pemuda itu teruskan jalannya. Maka disini mualim tadi masih bersandarkan dunia.. Hanafiah..!! nampakkah kamu dibaliknya.. Sesungguhnya manusia itu lebih megah diatas kurnia manusia kepada manusia.. mereka sanggup menidakkan segala kurniaan adalah dari Allah Swt. 
aku menjawab '' ..Ya aku faham yang mana ianya memisahkan hakikat dan syariat '' sambil mengalir lagi airmataku membasahi pipiku.. 

''Mualim'' berkata lagi..
Hanafiah..!! kini berimu dua pilihan sekarang ini... aku berikan kamu sejuta ringgit tunai sekarang atau kamu mahu pilih 2 rakaat solat sunat..?? 

Aku jawab.. ya mualim janganlah kau cuba duga palingkan aku dengan aku yang dulu.. maka kau ada jawapanku..

Seraya mualim itu berkata.'' Ya.. kamu tahupun.. maka apakah yang kamu tunggu lagi..??? dan kisah seorang pemuda yang ingin keluar jalan Allah dengan tiada apa-apa termasuk wang.. maka tahukah kamu dari mana dia akhirnya berjaya untuk berdakwah..?? tahukah kamu kisah 3 orang pemuda yang terperangkap dalam gua..?? tahukah kamu apa yang boleh menyebabkan mereka terselamat keluar..?? Hanafiah..!! ku yakin dengan apa yang ada pada kamu.. dan kamu sebenarnya tahu.. janganlah kamu khuatir amalanmu akan berkurang.. Mengapa kamu tidak mahu gunakannya, Telah kamu tahu ''cara itu..'' bagi melepaskanmu

Kali ini aku mulai sedu dan tangis sambil menyembunyikan tangisanku dengan memaling kedinding.. 
Ya.. mualim aku sebenarnya malu.. malu akan diriku dan masih aku rasa hingga kini.. Selagi ku rasa taubatku belum diangkat.. selagi itu akan tetap aku merayu kepadaNYA dalam setiap waktu.. Siapalah aku.. aku terhina sendiri akan perbuatan dan dosa silamku.. '' tak mampu aku gunakan saat ini.. mungkin berguna disaat  SAKRATULMAUTKU.
Saat ini aku menangis tanpa peduli sekeliling yang ada.. tapi alhamdulillah seakan tiada yang menoleh kearahku..

Mualim lantas menjawab..
Hanafiah..!! '' Jika kamu mengukur diri kamu, mengapakah kamu berada disini..??? Siapa yang membawa kamu kemari..?? Siapa yang menyuruhmu berpuasa ??? Siapa yang arahkanmu sering kemari..?? Jika kamu mahukan wang dan keperluan aku sedia sediakan buatmu sahaja,kamu hanya tinggal sebahagian sahaja untuk keluargamu.. boleh..??  Janganlah kamu beri asalan untuk bertangguh.. telah kamu ingat kematian itu juga tiada bertangguh lagi buatmu. Kita akan berjumpa lagi.. sambil berlalunya ''MUALIM'' tadi.. 


Ya Allah aku kini berada dalam dua persimpangan jalan akhir.. kini masih menjadi igauan dan menjadi bayangan nyata.. diamanakah ARAHKU..??
Sesungguhnya ini adalah coretan yang aku alami baru ini dan kata kata indah yang tak terancang keluar dari lidahku.. cuma coretan ini aku perhias sedikit kata-kata yang menjadi rahsia diri yang terperi agar terhidar dari fitnah zaman.. sesungguhnya kisah ini aku jadikan pendoman buat zuriat serta familiku.. maafkan aku..
~Hanafiah.






Tiada ulasan:

Catat Ulasan