Perang Jamal, dipanggil sedemikian rupa kerana diriwayatkan Sayyidatina Aisyah duduk di atas unta (Jamal) ketika berlakunya perang tersebut. Selepas peristiwa pembunuhan Sayyidina Uthman, yang didalangi oleh kaum munafiqun, yang diketuai oleh Abdullah bin Saba’, Sayyidina ‘Ali telah dibaiah sebagai khalifah Islam yang ke-4. Pembai’ahan tersebut tidak menjadi masalah kepada sahabat sebenarnya, namun kekacauan mula berlaku apabila waris Sayyidina Uthman meminta supaya hukuman qisas terhadap pembunuh Sayyidina Uthman dipercepatkan dan fitnah mula tersebar. Sayyidina ‘Ali mengambil langkah untuk melewatkan sedikit pelaksanaan hukuman tersebut atas 2 sebab utama;
1)Keadaan Negara yang tidak stabil ketika itu, kerana umat Islam telah berpecah kepada dua belah pihak.
2)Orang yang terlibat dengan pembunuhan Sayyidina Uthman, adalah terdiri daripada kaum Munafiqun dan beberapa orang muslimin yang termakan dengan hasutan kaum munafiqun. Oleh itu, siasatan/kepastian siapa yang benar2 terlibat amat diperlukan.
Walau bagaimanapun, waris Sayyidina Uthman kurang bersetuju dengan ijtihad Sayyidina 'Ali itu. Perpaduan umat Islam goyah ketika itu. Ada yang menggesa supaya pelaksanaan hukuman itu dipercepatkan, ada yang bersetuju dengan Sayyidina 'Ali. Dari hal kerana itu, Sayyidatina ‘Aisyah telah berangkat ke Basrah bersama-sama dengan sekumpulan muslimin untuk mencari penyelesaian terhadap perpecahan umat Islam, yang tercetus angkara peristiwa pembunuhan Sayyidina Uthman. Jelas di sini, keberangkatan Sayyidatina ‘Aisyah bukanlah bermaksud utk berperang, namun lebih kepada mencari perdamaian. Hal ini dinyatakan di dalam al-Fishal fi al-Milal wa al-Ahwa’ wa al-Nihal (diteliti oleh Ahmad Syams al-Din; Dar al-Kutub al-Ilmiah, Beirut, 1996), jld. 3, ms. 83.
Dan ketika menghampiri Basrah, kumpulanSayyidina ‘Ali telah bertemu dengan kumpulan yg dibawa oleh Sayyidatina ‘Aisyah. Dan hasil dari pertemuan tersebut, kata sepakat telah diambil, iaitu untuk mempercepatkan proses hukuman terhadap pembunuh2 yang bertanggungjawab terhadap pembunuhan Sayyidina Uthman. Segala2nya kelihatan selesai, namun tidak bagi pihak yang bertanggungjawab merancang dan melakukan pembunuhan Sayyidina Uthman. Bagi mereka, perdamaian tersebut merupakan bencana buat mereka. Untuk mengelakkan diri mereka daripada dihukum, sekali lagi mereka membuat onar. Pada awal pagi keesokan harinya (sehari selepas pertemuan Sayyidina ‘Ali dan Sayyidatina ‘Aisyah), kaum munafiqun ini telah menyerang kumpulan Sayyidatina ‘Aisyah. Dalam keadaan terkejut dari tidur, kumpulan Sayyidatina ‘Aisyah menyangka bahawa mereka diserang oleh kumpulan Sayyidina ‘Ali. Tanpa membuang masa, mereka terus menyerang balas dengan tujuan utk melindungi diri, kerana terasa perjanjian telah dikhianati. Di pihak Sayyidina ‘Ali pula, apabila mereka menerima serangan dari pihak Sayyidatina ‘Aisyah, kumpulan Sayyidina ‘Ali turut menyerang balas. Pendek kata, kedua-dua pihak merasakan diri masing-masing dikhianati. Maka, tercetuslah peperangan yang dinamakan perang Jamal.
Syaikh al-Islam Ibn Taimiyyah rahimahullah (728H) telah meringkaskan peristiwa tersebut: “Mereka (para pembunuh Usman) menyerang khemah Thalhah dan al-Zubair. Lalu Thalhah dan al-Zubair menyangka bahawa Ali telah menyerang mereka, maka mereka menyerang kembali untuk mempertahankan diri (self defense). Seterusnya Ali pula menyangka bahawa mereka (Thalhah dan al-Zubair) menyerangnya, maka Ali menyerang kembali untuk mempertahankan diri. Maka berlakulah fitnah (peperangan) tanpa ia menjadi pilihan mereka (kedua-dua pihak). Manakala Aisyah radhiallahu 'anha hanya berada di atas pelana untanya, beliau tidak menyerang dan tidak memerintahkan serangan. Demikianlah yang diterangkan oleh tidak seorang daripada para ilmuan dalam bidang sejarah (Ahl al-Ma’rifat bi al-Akhbar).” [Minhaj al-Sunnah al-Nabawiyyah fi Naqd Kalam al-Syi‘ah wa al-Qadariyyah (diteliti oleh M. Rasyad Salim; Muassasah Qurtubiyyah, 1986), jld. 4, ms. 317]
“Sesungguhnya Aisyah tidak diperangi dan tidak pergi untuk berperang. Sesungguhnya beliau pergi hanya untuk kebaikan umat Islam. Beliau menjangkakan pada pemergiannya terdapat kemaslahatan kepada umat Islam. Kemudian sesudah itu jelas baginya bahawa meninggalkan pemergian tersebut adalah lebih tepat. Maka setelah itu apabila sahaja beliau mengingat kembali pemergiannya itu, beliau menangis sehingga membasahi kain tudungnya.” [Syaikh al-Islam Ibn Taimiyyah, Minhaj al-Sunnah, jld. 4, ms. 316]
Kekesalan jelas tergambar di kalangan umat Islam ketika itu, terutama Sayyidatina 'Aisyah. Namun segala2 telah terjadi. Kebenaran hanya diketahui selepas dari peperangan berlaku. Jika dilihat kisah di atas, beberapa pengajaran yang boleh didapati;
Bagaimana liciknya kaum munafiqun memainkan jarum, menyelinap dan menyusup di celah2 umat Islam, untuk menimbulkan huru-hara. Mereka gemar menyebarkan fitnah untuk kepentingan diri mereka sendiri. Mereka ada di setiap zaman. Berhati-hatilah…
Bahaya salah faham. Jika kita lihat kisah di atas, bagaimana salah faham telah menyebabkan perang tercetus dan hampir 10000 umat Islam, termasuk sahabat telah meninggal dunia. Bukankah itu satu kerugian terhadap dunia Islam??
Ketidaksefahaman membawa kepada perpecahan. Ketidak sefahaman umat Islam ketika itu yg bergolak slps pembunuhan Sayyidina Uthman, telah menyebabkan pelbagai maslah. Pentadbiran Negara terganggu, perpecahan umat Islam, musuh semakin berleluasa. Perbincangan dan mesyuarah merupakan salah satu cara terbaik utk menyelesaikan masalah ini.
Sifat terlalu taksub dengan seseorang, sehingga sanggup mengenepikan kemaslahatan umat Islam. Segolongan umat Islam ketika itu yang terlalu taksub dengan Sayyidina ‘Ali sehingga ada yang menolak akan khalifah Uthman. Ketaksuban ini, ditambah dengan fitnah pihak munafiqun telah membawa kepada pembunuhan Sayyidina Uthman.
Perpecahan dan timbulnya pelbagai fahaman. Dimulai dengan firqah khawarij, yg tidak puas hati dengan Sayidina ‘Ali dan Mu’awiyah , yang terlalu taksub dengan Sayyidina ‘Ali, kemudian Syiah,Mu’tazilah, Murji’ah, Jahmiyyah, Qadariyyah, Jabariyyah dan lain2 lagi. Walau apapun ''khlilaf''(selisih fahaman) adalah RAHMAT
Sejarah telah membuktikan bahawa fitnah, ketidaksefahaman, salah faham telah mencetuskan pelbagai perkara yang boleh mencalar sejarah. Ia mendatangkan 1001 perkara yang pasti sahaja tidak menyenangkan. Mengapa perlu diulang kembali kesilapan yang pernah berlaku satu ketika dahulu. Orang Islam adalah orang yang bijak, dan orang yang bijak tidakkan jatuh ke dalam lubang yang sama berulang-kali. Dan orang yang paling bijak adalah orang yang belajar dari kesilapan/pengalaman orang lain.~wallahullam
peristiwa perang jamal
Hal tersebut mendapat tentangan dari orang yang selama bertahun-tahun menikmati keistimewaan yang dibuat oleh khalifah sebelumnya. Ketidakpuasan itu kian meningkat sampai akhirnya mendorong sekelompok orang untuk menyusun kekuatan untuk melawan beliau. Thalhah, Zubair dan Aisyah berhasil mngumpulkan pasukan yang cukup besar di Basrah untuk bertempur melawan khalifah Ali bin Abi Thalib.
Mendengar adanya pemberontakan itu, Ali turut mengerahkan pasukannya. Kedua pasukan saling berhadapan. Ali terus berusaha membujuk Thalhah dan Zubair agar mengurungkan rencana berperang. Beliau mengingatkan keduanya akan hari-hari manis saat bersama Rasulullah S.A.Wdan berperang melawan pasukan kafir.
Walaupun ada riwayat yang menyebutkan bahawa imbauan Ali itu tidak berhasil menyedarkan kedua sahabat Nabi itu, tetapi sebahagian sejarawan menceritakan bahawa ketika Thalhah dan Zubair mendengar teguran Ali, bergegas meninggalkan medan perang.
Perang tak dapat dihindarkan. Ribuan nyawa melayang sia-sia, hanya kerana ketidakpuasan hati sebahagian orang terhadap keadilan yang ditegakkan oleh Ali. Pasukan Ali berhasil mengalahkan pasukan yang dikepalai Aisyah, yang ketika itu menunggang unta. Perang Jamal atau Perang Unta berakhir setelah unta yang dinaiki oleh Aisyah tertusuk tombak dan jatuh terkapar.
Sebagai khalifah yang bijak, Ali memaafkan mereka yang sebelum ini menghunus pedang untuk memeranginya. Aisyah juga dikirim kembali keMadinah dengan dikawal oleh sepasukan wanita bersenjata lengkap. Fitnah pertama yang terjadi pada masa kekhalifahan Ali berjaya dipadamkan. Namun masih ada kelompok-kelompok lain yang menghunus pedang melawan Ali yang oleh Rasulullah SAW disebut sebagai poros kebenaran.
peristiwa perang shiffin
Sahabat Muawiyyah ra. yang pada waktu itu masih menjadi Gubernur di Damaskus menggerakan pasukannya menuju Madinah dengan tuntutan yang sama yaitu menyegerakan mengqishas pembunuh Utsman bin Affan ra.
Karena keadaan yang semakin kacau Ali bin Abi Thalib ra. tidak dapat memenuhi tuntutan tersebut lalu terjadilah perang yang berikutnya yang dikenal dengan nama Perang Shiffin yang berakhir dengan gencatan senjata meskipun pada waktu itu Ali bin Abi Thalib ra. hampir memenangkan pertempuran tersebut. Lalu Muawiyyah ra. kembali ke Damaskus dan tetap menolak membaiat Ali bin Abi Thalib ra. sebagai Khalifah (Lalu sebagian kaum muslimin membaiat Muawiyyah ra. sebagai Amirul Mukminin)
Dan pada itu negara Islam terbagi 2 yaitu Ali bin Abi Thalib ra di Madinah dan Muawiyyah ra. di Damaskus. Pada kondisi tersebut ada sebagian kecil kaum muslimin yang tidak puas kepada keduanya, dan kaum muslimin yang tidak puas kepada Ali ra. dan Muawiyyah ra. mereka membentuk firqah baru (inilah firqah pertama dalam Islam, disusul Syiah, Mutazilah, Murjiah, Jahmiyyah, Qadariyyah, Jabariyyah dan lain sebagainya) yang disebut sebagai Khawarij dan mereka mengkafirkan kedua sahabat nabi tersebut.
Lalu kaum Khawarij mengutus pembunuh kepada keduanya, namun qadarullah hanya Ali bin Abi Thalib ra yang terbunuh, sedangkan percobaan pembunuhan terhadap Muawiyyah ra. dapat digagalkan.
Ad Daulatul Islamiyah Melayu
BalasPadamadalah khilafah islam akhir zaman yang sedang menantikan
kehadiran orang-orang mukmin yang siap
bergabung menjadi pejuang islam di akhir zaman
Bilakah anda berminat untuk menjadi pembela dan tentara Islam
http://dimelayu.co.nu