Khamis, 11 Mei 2017

''HAND PHONE DAN FREE HAND''..

berapa ramaikah kita sebagai umat islam menadah tangan untuk berdoa..?? berapa lamakah kadar kita berdoa..?? adakah kadar kita berdoa itu lebih panjang atau gunakan hand phone lebih panjang masanya..?? Sedangkan DOA ITU TIDAK DIKENAKAN PEMBAYARAN.. FREE HAND DENGAN HANYA MENADAH TANGAN

Pernah aku berfikir bagaimana hubungan kita dengan Allah untuk Berhubung..?? bagaimanakah aku mahukan sesuatu atau meminta sesuatu yang aku inginkan..?? Sejak zaman Adam lagi ''Doa'' digunakan untuk manusia itu minta sesuatu perkara atau hajat serta apa perkara yang kita inginkan.. 
Tapi kini, atas tangan manusia itu diberi akal dan manusia itu diberi ilham untuk mencipta hand phone. Pengunaan telefon pintar @ hand phone pasti memerlukan wang untuk membelinya dan dikenakan bayaran untuk mengunakkannya..
Bila wujudnya Hand phone maka kebanyakan perhubungan ''ziarah'', jemputan atau undangan dan siratulrahim terputus secara halus. Sedangkan dirumah juga perhubungan kekeluargaan terputus akibat ''leka'' dengan ''hubungan secara talian atau maya. Berapa ramai yang memanfaatkan hand phone dan menghadkan hubungan melalui handphone..??
“Dan apabila bamba-bambaKu bertanya kepadamu tentang Aku, maka (jawablah), bahwasanya Aku adalah dekat. Aku mengabulkan permohonan orang yang berdoa apabila ia memohon kepadaKu, maka hendaklah mereka itu memenuhi (segala perintah)-Ku dan hendaklah mereka beriman kepadaKu, agar mereka selalu berada dalam kebenaran.” 
(QS. Al-Baqarah: 186)Free hand @ DOA.. berapa ramaikah sebagai umat islam menadah tangan untuk berdoa..?? berapa lamakah kadar aku berdoa..?? adakah kadar aku berdoa itu lebih panjang atau gunakan hand phone lebih panjang masanya..?? Sedangkan DOA ITU TIDAK DIKENAKAN PEMBAYARAN.. FREE HAND DENGAN HANYA MENADAH TANGAN DAN MEMOHON. Doa itu adalah rangkaian yang kuat hingga menembusi semua petala langit..  Doa itu boleh dimohon dimana saja didaratan.. dilautan.. dihutan.. di dalam gua.. diudara.. hinggalah dalam sedalam lautan mana pun ''doa akan sampai terus'' sedangkan hand phone perlukan pembayaran dan taliannya terhad serta untuk meminta sesuatu juga perlukan bayaran.
Dalam Al Quran jelas telah menerangkan mengenai ''MASA'' surah al-Asr. dan telah banyak peringatan diberikan bahawa ''manusia itu menzalimi diri sendiri'' dan satu dalil yang kukuh berkaitan 
"Sesungguhnya Allah tidak menganiaya manusia sedikitpun, akan tetapi manusia jualah yang menginiaya diri mereka sendiri."
(Surah Yunus  44)

Dan Kami tidak mengutus seseorang rasul melainkan untuk dita'ati dengan seizin Allah. Sesungguhnya jikalau mereka ketika menginiaya dirinya datang kepadamu, lalu memohon ampun kepada Allah, dan Rasulpun memohonkan ampun untuk mereka, tentulah mereka mendapati Allah Maha Penerima Taubat lagi Maha Penyayang.( QS. An Nisaa : 64 )


RAWI TENTANG MOHON @ DOA..
Sahih Muslim 4674: Telah menceritakan kepada kami 'Abdullah bin 'Abdur Rahman bin Bahram Ad Darimi; Telah menceritakan kepada kami Marwan yaitu Ibnu Muhammad Ad Dimasyqi; Telah menceritakan kepada kami Sa'id bin 'Abdul 'Aziz dari Rabi'ah bin Yazid dari Abu Idris Al Khalwani dari Abu Dzar dari Nabi shallallahu 'alaihi wasallam dalam meriwayatkan firman Allah Subhanahu wa Ta'ala yang berbunyi: "Hai hambaKu, sesungguhnya Aku telah mengharamkan diriKu untuk berbuat zalim dan perbuatan zalim itu pun Aku haramkan diantara kamu. Oleh kerana itu, janganlah kamu saling berbuat zalim! Hai hambaKu, kamu sekalian berada dalam kesesatan, kecuali orang yang telah Aku beri petunjuk. Oleh kerana itu, mohonlah petunjuk kepadaKu, nescaya Aku akan memberikannya kepadamu! Hai hambaKu, kamu sekalian berada dalam kelaparan, kecuali orang yang telah Aku beri makan. Oleh kerana itu, mintalah makan kepadaKu, nescaya Aku akan memberimu makan! Hai hambaKu, kamu sekalian telanjang dan tidak mengenakan sehelai pakaian, kecuali orang yang Aku beri pakaian. Oleh kerana itu, mintalah pakaian kepadaKu, nescaya Aku akan memberimu pakaian! Hai hambaKu, kamu sekalian senantiasa berbuat salah pada malam dan siang hari, sementara Aku akan mengampuni segala dosa dan kesalahan. Oleh kerana itu, mohonlah ampunan kepadaKu, nescaya aku akan mengampunimu! Hai hambaKu, kamu sekalian tidak akan dapat menimpakan mara bahaya sedikitpun kepadaKu, tetapi kamu merasa dapat melakukannya. Selain itu, kamu sekalian tidak akan dapat memberikan manfaat sedikitpun kepadaKu, tetapi kamu merasa dapat melakukannya. Hai hambaKu, seandainya orang-orang yang terdahulu dan orang-orang yang belakangan serta manusia dan jin, semuanya berada pada tingkat ketakwaan yang paling tinggi, maka hal itu sedikit pun tidak akan menambahkan kekuasaanKu. Hai hambaKu, seandainya orang-orang yang terdahulu dan orang-orang yang belakangan serta jin dan manusia semuanya berada pada tingkat kedurhakaan yang paling buruk, maka hal itu sedikitpun tidak akan mengurangi kekuasaanKu. Hai hambaKu, seandainya orang-orang yang terdahulu dan orang-orang yang belakangan serta semua jin dan manusia berdiri di atas bukit untuk memohon kepadaKu, kemudian masing-masing Aku penuh permintaannya, maka hal itu tidak akan mengurangi kekuasaan yang ada di sisi-Ku, melainkan hanya seperti benang yang menyerap air ketika dimasukkan ke dalam lautan. Hai hambaKu. sesungguhnya amal perbuatan kalian senantiasa akan Aku hisab (adakan perhitungan) untuk kalian sendiri dan kemudian Aku akan berikan balasannya. Barang siapa mendapatkan kebaikan, maka hendaklah ia memuji Allah Subhanahu wa Ta'ala. Dan barang siapa yang mendapatkan selain itu (kebaikan), maka janganlah ia mencela kecuali dirinya sendiri."
Jika dilihat banyak keterangan bahawa semua perkara itu adalah aku yang pilih dan tentukan sama ada untuk ikut perintah atau engkar.. pastinya jalan tersebut ''aku'' yang pilih dan tidak harus salahkan orang lain atas pilihan aku..maka itu aku temui jalan agar aku banyak mohon taubat, aku rasakan itulah adalah permohonan yang terbaik untuk aku disana nanti selepas ajal menjemputku pulang....
~Wallahu'alam
~Jaksa Kotaraja

Tiada ulasan:

Catat Ulasan