Rabu, 10 Mei 2017

AKU UNCANG NAJIS.. ???

..akan hukumNYA kita dirubah wajah rupa bentuk kita dan menukar nama ''manusia pada yang lain''?? Iblis pernah ada amal baik disetiap langit,. Kita?? ada diberi gelaran amal pada setiap langit??(sibuk cari nama didunia)  Adakah kita merasakan kita lebih mulia dari iblis atau kita lebih hina dari iblis ??? Apakah kesalahan iblis dan apakan kesalahan kita pada Allah..?? Siapa yang lebih BESAR buat salah pada ALLAH.. 

Manusia itu memang dijadikan dengan sebaik kejadian oleh Allah Swt. Bermula dengan lembaga Adam dari pelbagai jenis tanah di hamparkan dan ditiupkan ''roh'' untuk hidup lalu ''bersinlah'' nabi Adam itu sambil berkata ''Alhmadulillah''.. Diringkaskan, maka wujudlah ''Hawa'' dengan hanya berkalam ''KUN" maka wujudlah @ jadilah ''hawa''.
Bermulalah penentangan ''Azazil''  yang paling tinggi kedudukan diantara malaikat (Sayid al-Malaikat dan Khazin al-Jannah). dan sungguh taatnya pada Allah Swt pada tika itu. ''Azazil'' satu nama secara harfiah bermaksud Makhluk kuat Allah atau Makhluk terhormat Allah. Itu disaat ia taat pada Allah Swt hinggakan setiap 
langit diberikan gelaran buatnya tika itu.
Langit pertama ar-Rafii'ah, Ahli ibadah (al-Abid),
Langit kedua al-Maa'uun, Ahli ruku (ar-Raki),
Langit ketiga al-Maziinah, Ahli sujud (as-Saajid),
Langit keempat az-Zahirah, Selalu merendah dan takluk kepada Allah (al-Khaasyi),
Langit kelima al-Muniirah, Selalu ta'at (al-Qaanit),
Langit keenam al-Khaliishah, Bersungguh-sungguh dalam beribadah (al-Mujtahid),
Langit ketujuh al-Ajiibah, Sederhana dalam menggunakan sarana hidup (az-Zahid).


Bermulalah penentangan ''azazil'' terhadap Allah Swt.. Atas nama sifat ''sombong, riak, takkabur, azazil telah engkar pada perintah Allah dan tidak mahu patuh pada perintah Allah hanya beri penghormatan pada mahluk ''ciptaanNYA yang baharu'' 
Setelah ia enggan untuk bersujud kepada Adam, Allah memanggilnya Iblis dan mengubahkan mukanya pada asalnya yang sangat indah cemerlangan menjadi bentuk seperti babi hutan. Allah mengubah kepalanya seperti kepala unta, dadanya seperti daging yang menonjol di atas punggung, wajah yang ada di antara dada dan kepala itu seperti wajah kera, kedua matanya terbelah pada sepanjang permukaan wajahnya. Lubang hidungnya terbuka seperti ketel tukang bekam, kedua bibirnya seperti bibir lembu, taringnya keluar seperti taring babi hutan dan janggut terdapat sebanyak tujuh helai.
Maka berbalik kita sebagai manusia dari keturunan bani Adam yang dijadikan dengan percantuman titisan mani yang keluar pada tempat yang kotor.. Dari situ kita telah duduk dalam rahim ibu dan keluar juga dari tempat yang kotor.. Jadi bermulalah kehidupan manusia itu seperti yang ada sekarang.

CUBA KITA HAYATI SEMULA KEHIUPAN KITA YANG TELAH DIAMANAHKAN OLEH ALLAH SWT..??
Disini adakah dapat kita bayangkan perbezaan antara hubungan kita dengan Allah, hubungan iblis dengan Allah.. Iblis dan manusia, Allah berikan ruang untuk Taubat.. Antara manusia dengan iblis siapakah lebih banyak beramal soleh dan taat pada perintah Allah.?? Adakah bila kita engkar pada Allah, maka Allah terus menghukum kita..??? Adakah bila kita tidak ikut akan hukumNYA kita dirubah wajah rupa bentuk kita dan menukar nama ''manusia pada yang lain''?? Iblis pernah ada amal baik disetiap langit,. Kita?? ada diberi gelaran amal pada setiap langit??(sibuk cari nama didunia)  Adakah kita merasakan kita lebih mulia dari iblis atau kita lebih hina dari iblis ??? Apakah kesalahan iblis dan apakan kesalahan kita pada Allah..?? Siapa yang lebih BESAR buat salah pada ALLAH SWT..?? jangan kita pertikai kata godaan.. kerana itu adalah pilihan kita diatas ''keimanan'' atau ''nafsu''

Manusia itu hanyalah ''uncang najis'' yang berbalutkan kulit.. jika keluar dari ''lubang uncang'' dikira najis seperti air kencing atau kahak.. Jika kulit atau darah dalaman rosak, maka keluarnya dari kulit itu nanah.. dan ianya najis..Jika ditoreh kulit akan kerluarlah darah.. dan darah juga adalah najis..Bila kita mati, maka bertukarlah nama manusia itu kepada ''MAYAT". Siapa jua akan panggil kita mayat @ jenazah .. tiada lagi pangilan nama, walau orang itu kita sayang dan cintai atau dihormati.

Oleh demikian sebagai manusia hendaklah kita sentiasa bermuhasabah diri sendiri.. Allah telah memuliakan manusia itu dengan SifatNYA dan Af'alNYA. Allah menciptakan manusia itu semata-mata untuk beribadah kepadaNYA berlandaskan fitrah manusia yang berteraskan hukum Allah Swt.  Allah Swt memberikan Rahmat untuk manusia bebas berbuat apa yang kita ''pilih''. Maka pilihlah jalan yang lurus dan bukan jalan yang di murkaiNYA. 
~Walla'ulam.
~Jaksa Kotaraja.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan