Ahad, 7 Mei 2017

BERBAKI SALAH SATU DARI 6 PERISTIWA UNTUK PINTU AMAL DAN TAUBAT DITUTUP..

..setelah keluar, Dabbah akan berbicara kepada manusia dan mengabarkan bahawa MANUSIA DAHULU TIDAK YAKIN DENGAN AYAT-AYAT ALLAH. Ia memberikan tanda pembeza antara orang beriman dan kafir. Tanda untuk orang yang beriman adalah wajah yang..

Kewajiban sesorang islam itu adalah senantiasa mempersiapkan diri untuk menghadapi kiamat dengan iman dan amal soleh, sebelum kiamat datang secara tiba-tiba, agar tidak mengalami penyesalan yang tiada guna lagi. Hal ini dihuraikan dalam banyak hadis yang diawali dengan kalimat ‘bersegeralah!’. Bahkan hal ini merupakan tujuan pokok penyebutan tanda-tanda kiamat.Perlu dingati, KEMATIAN juga adalah kiamat kecil yang mana kematian itu boleh berlaku dalam sekelip mata, tanpa mengira umur atau sakitnya seseorang itu.. Sebagai umat islam kita perlu sentiasa beramal dan bertaubat sebelumnya datang rintangan, halangan, kepayahan atau keuzuran..dan maksud dari ‘perkara masyarakat umum’ adalah terjadinya kiamat itu sendiri. Adapun maksud dari ‘perkara pribadi salah seorang di antara kalian adalah kematiannya. Barangsiapa mati, maka kiamat telah terjadi pada dirinya. Adapun dua perkara selainya adalah apabila telah terjadi kiamat yang merupakan kehancuran seluruh alam semesta, dan juga terjadinya peristiwa kematian yang menimpa seseorang yang datang secara tiba-tiba tanpa di sedari, maka oleh sebab itu Rasulullah menjelaskan segeralah beramal kerana enam perkara yang dapat menutup pintu taubat itu datang secara tiba-tiba.
Dari Abu Hurairah bahwa Rasulullah SAW bersabda, “Segeralah beramal sebelum datang enam perkara: Dajjal, Dukhan, Daabbah, Terbitnya matahari dari tempat tenggelamnya, Perkara masyarakat umum, dan Perkara peribadi salah seorang di antara kalian.”
Dalam riwayat Ath-Thabariy dari ‘Aisyah radliyallaahu ‘anha, berkata :
إذا خرج أول الآيات؛ طُرِحت الأقلام، وحُبِست الحفظة، وشهدت الأجسام على الأعمال
“Apabila telah keluar tanda-tanda hari kiamat yang pertama, maka pena-pena (pencatat amal) dilemparkan, para (malaikat) penjaga ditahan, dan jasad manusia dijadikan saksi atas segala amalnya”
Pada perkara 5dan 6 adalah Perkara masyarakat umum, dan Perkara peribadi salah seorang di antara kalian
Mungkinkah ini bermaksud manusia itu kini dilalaikan dengan hiburan yang mengasyikkan tanpa batasan, komputer dan telefon pintar yang membuatkan masyarakat ''hanyut dalam kehidupan maya'' yang mana pasti mereka akan lalai untuk berbuat amal malah mendatangkan perpecahan masyarakat atau keluarga. Paling menyedihkan mereka sanggup mempercayai rakan maya, kumpulan maya dan hiburan maya yang mana ianya disalurkan ''hanya untuk peribadi seperti chatting, wassapp dan lainya yang tertutup. Bukankah ini mengundang fitnah dan mendatangkan syak yang mana jelasnya adalah HARAM oleh sipelakunya. Perkara ini juga telah meluas di berikan nasihat oleh penceramah-penceramah agama.. namun diatas tidak yakinnya peringatan ALLAH SWT mereka sanggup engkar. Andaikan saat ini mereka dimatikan @ kiamat... dalam maksud yang sebenarnya..?? maka itulah perkataan ''SEGERALAH BERAMAL''


Rasulullah SAW menyebut 3 perkara yang jika ketiganya keluar maka semua TAUBAT dan amal TIADA GUNANYA. Ketiganya adalah terbitnya Matahari dari arah barat, Dajjal dan Dabbah, . “Ada tiga perkara yang jika keluar maka tidak akan berguna lagi keimanan orang yang belum beriman sebelumnya; atau belum mengusahakan kebaikkan yang dilakukan dalam keimannya. Ketiga perkara itu adalah: terbitnya matahari dari barat, Dajjal dan binatang bumi.” (HR. Muslim) . Beliau juga bersabda : “Sesungguhnya tanda-tanda (Kiamat) yang pertama kali muncul adalah terbitnya Matahari dari barat DAN KELUARNYA BINATANG KEPADA MANUSIA pada waktu Dhuha. Mana saja yang lebih dahulu muncul, maka yang satunya akan terjadi setelahnya dalam waktu yang dekat.” 
(HR. Muslim) . 

Nantinya setelah keluar, Dabbah akan berbicara kepada manusia dan mengabarkan bahawa MANUSIA DAHULU TIDAK YAKIN DENGAN AYAT-AYAT ALLAH. Ia memberikan tanda pembeza antara orang beriman dan kafir. Tanda untuk orang yang beriman adalah wajah yang bercahaya, sedangkan yang tidak, tandanya diberikan dibahagian hidung sebagai tanda kekufurannya. . “Binatang bumi itu keluar maka ia memberi Tanda kepada manusia di wajah mereka. Kemudian jumlah mereka meningkat sehingga seseorang membeli unta dia ditanya, ‘Dari siapa kamu membeli unta itu?’ Dia menjawab, Dari salah seorang yang dicap wajahnya” (HR. Ahmad) Rasululah SAW bersabda : “Bersegeralah kalian beramal (sebelum datangnya) enam perkara… (beliau menyebutkan di antaranya) dabbah.” (HR. Muslim)
~Wallahu'alam
~Jaksa Kotaraja

Tiada ulasan:

Catat Ulasan