Rabu, 29 Mac 2017

ANTARA DOA DAN KEKUFURAN SERTA WASIAT

..sebagai Teman teristimewamu sebagaimana telah kau lihat bagaimana aku perlakukannya... kamu pasti tidak akan sesat ...  Janganlah kamu anak beranak berbalah-balah.. ringankanlah beban antara satu sama yang lain.. Hedaklah kamu redha serta menghalalkan segala apa yang telah kamu berikan antara kalian... Usahlah kamu ungkit mengunkiti...  Berbaik-baiklah serta berkasih sayanglah antara hingga kamu tua .. dan... ingatlah jadikanlah AIRMATAMU..

Diakhir zaman ini akan kita saksikan atau telah kita saksian akan perihal yang amat menyedihkan Umat Muhammad... Hukum Islam hanya menjadi kata dibibir sahaja... Kedurhakaan bermaharajalela tanpa batasan.. Mereka yang mengabdikan diri pada Ilahi akan diuji dengan ujian yang getir dari Allah Swt.. Tidak lain kerana Allah Swt merindui keluhan serta rintihan hambaNYA yang akan pasti merintih ..memohon.. merayu malah akan senantiasa dia bertaubat(sering merasakan diri bersalah serta menzalimi diri sendiri) dalam tangisan yang hanya didengar oleh Allah Swt.. Maka tika itu Allah Swt akan menjawab ''Wahai hambaku... aku suka akan rintihanmu.. serta tangisanmu.. aku mendengar keluhanmu AKU suka mendengar taubatmu... Wahai hambaKU.. AKU sayang dan kasih padamu.. Sabarlah hambaKU.. AKU mendengar semua itu wahai hambaKU.. AKU Mengetahui jalan yang tidak kau ketahui yang terbaik buatmu...

Tiada seorang berdoa kepada Allah dengan suatu doa, kecuali dikabulkanNya, dan dia memperoleh salah satu dari tiga hal, iaitu dipercepat terkabulnya baginya di dunia, disimpan@bekalan untuknya sampai di akhirat, atau diganti dengan mencegahnya dari musibah (bencana) yang serupa. 
(HR. Ath-Thabrani)

Hadis riwayat Abu Hurairah RA.,  Rasulullah SAW. bersabda: Allah Taala berfirman: Aku sesuai dengan persangkaan hambaKu terhadapKu dan Aku selalu bersamanya ketika dia mengingatKu. Apabila dia mengingatKu dalam dirinya, maka Aku pun akan mengingatnya dalam diriKu. Apabila dia mengingatKu dalam suatu jemaah manusia, maka Aku pun akan mengingatnya dalam suatu kumpulan makhluk yang lebih baik dari mereka. Apabila dia mendekatiKu sejengkal, maka Aku akan mendekatinya Sehasta. Apabila dia mendekatiKu Sehasta, maka Aku akan mendekatinya Sedepa. Dan apabila dia datang kepadaKu dengan berjalan, maka Aku akan datang kepadanya dengan berlari.
(Shahih Muslim) 
Oleh yang demikian pada zaman inilah telahpun terjadi apabila mereka yang berpegang pada Islam akan merasakan tersiksa..

Daripada Anas r.a. Berkata Rasulullah SAW bersabda ”Akan datang pada manusia suatu zaman di mana orang yang berpegang teguh di antara mereka kepada agamanya laksana orang yang memegang bara api.''  

(HR Tarmizi)

Binasanya insan yang beriman  itu diakhir zaman kebanyakannya adalah disebabkan bukan dari dirinya.. tetapi dari ajakan atau kehendak serta desakan orang terdekat.. Ianya terjadi apabila keadaan hidup serta nafsu duniawi mengatasi iman... atau mereka kufur nikmat.. atau mereka itu jahil... atau mereka itu sengaja dengan sanggup menolak hukum... Maka bila ini terjadi maka akan didapati mereka yang beriman itu dicerca serta dicaci atas tidak memenuhi impian ''daki dunia'' yang berupakan kesenangan serta kemewahan hidup...
Dari Abu Hurairah r.a. Beliau berkata, Rasulullah SAW bersabda; “Akan datang suatu zaman di mana orang yang beriman tidak akan dapat menyelamatkan imannya, kecuali apabila dia lari membawanya dari puncak bukit ke puncak bukit yang lain, dan dari suatu gua ke gua yang lain. Maka apabila zaman itu telah tiba, segala sumber pendapatan tidak dapat diperoleh kecuali dengan melaksanakan sesuatu yang menyebabkan kemurkaan Allah SWT. Apabila ini telah terjadi, maka kebinasaan seseorang adalah disebabkan memenuhi kehendak isteri dan anak-anaknya. Kalau dia tidak mempunyai isteri dan anak, maka kebinasaannya disebabkan memenuhi kehendak kedua ibu bapanya. Dan jikalau ibu bapanya sudah tidak ada lagi, maka kebinasaannya disebabkan mengikuti kehendak keluarganya atau disebabkan mengikuti kehendak jiran tetangganya” 

Sahabat bertanya “Wahai Rasulullah SAW, apakah maksud perkataan engkau itu?” Nabi SAW menjawab “Mereka akan menghinanya dengan kesempitan hidupnya. Maka ketika itu sesungguhnya dia telah menceburkan dirinya ke jurang-jurang kebinasaan yang akan menghancurkan dirinya” (HR Baihaqi)

Ketika  mana mereka berhasil dapat kemewahan atau kesenangan, mereka akan merasakan bangga diri dan tinggi diri hingga sanggup berlagak sombong serta angkuh terhadap orang sekeliling walaupun kepada suami@isteri atau ibubapa mereka. Apakah mereka lupa itu semua akan ditinggalkan bila kita mati..malah kita akan ditanya dimanakah serta punca hasilnya... 
Daripada Abu Hurairah r.a. Katanya, aku mendengar Rasulullah SAW bersabda “Umatku akan ditimpa penyakit -penyakit yang pernah menimpa umat-umat terdahulu” Sahabat bertanya “Apakah penyakit-penyakit umat-umat terdahulu itu?” Nabi SAW menjawab “Penyakit-penyakit itu adalah, Terlalu sombong...Terlalu mewah... Mengumpulkan harta sebanyak mungkin.... Tipu menipu dalam merebut harta benda dunia... Saling memarahi.... Dengki-mendengki sehingga menjadi zalim menzalimi” 
(HR Al Hakim)
Dan apabila mereka berjaya mereka lupa ada hak dalam kemewahan tersebut.. tetapi oleh kerana kesombongan mereka itu.. mereka merasakan segala perbuatannya adalah ''benar belaka'' hingga sanggup mendusta larangan Allah Swt..
Daripada Abu Malik Al-Asy’ari r.a. Katanya Rasulullah SAW bersabda “Sesungguhnya akan ada sebahagian dari umatku yang meminum khamar dan mereka menamakannya dengan nama yang lain. Sambil diiringi dengan alunan muzik dan suara biduanita. Allah SWT akan menenggelamkan mereka ke dalam bumi dan Allah SWT akan mengubah mereka menjadi kera atau babi” 

(HR Ibnu Majah)

Dalam kehidupan mereka seharian akan dirasakan terlalu singkat lebih lagi kepada mereka yang mengejar dunia... waktu malam mereka juga mereka habiskan dalam mencar kemewahan serta kekayaan hidup tanpa memikirkan soal hari kebangkitan, yaumil masyhar...
Daripada Anas bin Malik r.a. Beliau berkata, Rasulullah SAW bersabda “Tidak akan terjadi kiamat sehingga waktu terasa pendek, maka setahun dirasakan seperti sebulan, sebulan dirasakan seperti seminggu, seminggu dirasakan seperti sehari, sehari dirasakan seperti satu jam dan satu jam dirasakan seperti satu kilatan api” 

(HR Tirmizi)
Akhir kata... wahai anak dan isteriku yang amat aku kasihi... aku memohon keampunan dan kemaafan buat kamu semua sekiranya kalian merasakan aku gagal membimbing dan mendidikmu.. Wahai anak-anakku... wahai isteriku.. telah aku wasiatkan serta aku sempurnakan hakmu keatas agamamu untuk kamu semua... hendaklah kamu ikut serta ambil dari Al quran sebagai panduan hidup kamu jadikanlah Al Quran itu sebagai Teman teristimewamu sebagaimana telah kau lihat bagaimana aku perlakukannya... kamu pasti tidak akan sesat ...  Janganlah kamu anak beranak berbalah-balah.. ringankanlah beban antara satu sama yang lain.. Hedaklah kamu redha serta menghalalkan segala apa yang telah kamu berikan antara kalian... Usahlah kamu ungkit mengunkiti, kerana hal demikian akan mengundang permusuhan...  Berbaik-baiklah serta berkasih sayanglah antara hingga kamu tua .. dan... ingatlah jadikanlah AIRMATAMU BAGI MENYUCIKAN DIRI DENGAN  BERTAUBAT.. MENANGISLAH KAMU TANPA DIKETAHUI ORANG.. AIRMATAMU HANYA UNTUK ALLAH SWT.. DAN AIRMATMU BUKANNYA UNTUK KEDAKIAN DUNIA.. Ingatlah wahai anak isteriku... Seandainya aku dijemput ''pulang'' aku minta janganlah kau menangis serta tangisi kematianku sebagaimana aku serta berpesan.. Jangan kau tangguh urusan pemakamanku.. Sesungguhnya telah aku maafkan segala kesalahanmu wahai anak dan isteriku yang amat aku kasihi...
 ~wasalam..
~Jaksa Kotaraja



Tiada ulasan:

Catat Ulasan