Isnin, 27 Mac 2017

PENJELMAAN AL QURAN OLEH PEMBACANYA SELEPAS MATI..



Setelah dikuburkan dan orang-orang mulai meninggalkannya, Maka datanglah dua malaikat. Iaitu Malaikat Munkar dan Nakir yang berusaha memisahkan orang tampan itu dari mayat agar memudahkan tanya jawab. Tetapi si tampan itu berkata '' Ia adalah sahabat karibku. Dalam keadaan bagaimanapun aku tidak akan meninggalkannya. Jika kalian ditugaskan untuk bertanya kepadanya, lakukanlah pekerjaan kalian. Aku tidak akan berpisah dari orang ini sehingga ia dimasukkan ke dalam syurga''

Lalu ia berpaling kepada mayat dan berkata,”Aku adalah Al Quran yang terkadang kamu baca dengan suara keras dan terkadang dengan suara perlahan. Jangan bimbang, setelah menghadapi pertanyaan Munkar dan Nakir ini, engkau tidak akan mengalami kesulitan.” 
Setelah para malaikat itu selesai memberi pertanyaan, ia menghamparkan tempat tidur dan permadani sutera yang penuh dengan kasturi dari Mala’il A’la. 
(Himpunan Fadhilah Amal : 609)


Banyak lagi kelebihan yang Allah Swt anugerahi kepada pembaca Al Quran.. namun berjuta kali sayang.... berapa ramaikah yang ruangkan masa untuk membaca atau belajar membaca Al Quran. 

Rasulullah S.A.W Telah bersabda:
"Belajarlah kamu akan Al-Qur'an, di akhirat nanti dia akan datang kepada ahli-ahlinya, yang mana di saat itu orang sangat memerlukannya."
Ia akan datang dalam bentuk seindah-indahnya dan ia bertanya:
"Kenalkah kamu kepadaku?"
Maka orang yang pernah membaca akan menjawab:
"Siapakah kamu?"
"Akulah yang kamu cintai dan kamu sanjung, serta kamu juga telah bangun malam untukku dan kamu pernah membacaku di waktu siang hari," jawab Al-Our'an.
"Benarkah kamu Al-Qur'an?", tanya orang yang pernah membaca Al-Qur'an.
Kemudian Al-Qur'an mengakui dan memimpin orang yang pernah membaca mengadap Allah S.W.T.
Dan orang itu diberi kerajaan di tangan kanan dan kekal di tangan kirinya, kemudian diletakkan mahkota di atas kepalanya.
Kepada ibubapanya yang muslim juga akan diberikan perhiasan yang tidak dapat ditukar dengan yang ada di dunia, walau berlipat ganda. 

"Dari manakah kami memperoleh ini semua, padahal amal kami tidak sampai sekian?" keduanya bertanya.
"Kamu diberi ini semua, kerana anak kalian telah mempelajari @ melazimi  Al-Qur'an."


Hari ini berapa ramaikah yang tahu membaca Al Quran..??
Berapa ramaikah yang rajin perdengarkan bacaan Al Quran??
Adakah kita berikhtiar untuk belajar membaca Al Quran..??
Mengapakah kini Gajet@telefon pintar jadi pegangan dan tontonan perkara yang lara..??
Mengapakah Al Quran itu dijadikan hanya perhiasan yang layak duduk dalam almari..??
“Barang siapa berpaling darinya (Alquran), maka sesungguhnya dia akan memikul beban yang berat (dosa) pada hari kiamat.” (QS 20: 100).

Rasulullah SAW juga telah menjelaskan kepada kita tentang keutamaan Alquran dan orang-orang yang membaca, menghafal, mentadaburi, dan mengamalkannya. Diantara keutamaan tersebut adalah:


Pertama, akan memberikan syafaat pada hari kiamat. 
Sabda Rasulullah SAW, “Bacalah Alquran, kerana ia akan datang pada hari kiamat sebagai pemberi syafaat bagi pembacanya.” 
(HR Muslim dan Abu Umamah)
Kedua, ia akan menjadi pembela kita pada hari kiamat. Diriwayatkan dari An-Nawwas bin Sam’an bahwasanya Rasulullah SAW bersabda, “Didatangkan pada hari kiamat Alquran dan para pembacanya, yang mereka dulu itu mengamalkannya di dunia, dengan didahului oleh Surah Al-Baqarah dan Ali’Imran itulah yang membela pembaca tersebut.” 

(HR Muslim)
Ketiga, sebaik-baiknya amalan adalah mempelajari dan mengamalkan kandungan Al Quran. Diriwayatkan dari Usman bin Affan bahwasanya Rasulullah SAW bersabda, “Sebaik-baiknya kalian adalah orang yang mempelajari Alquran dan mengajarkannya.’‘ 

(HR Al-Bukhari). 
Keempat, membaca, mempelajari, dan mengamalkan isi Alquran, bernilai sepuluh kebaikan


Hai orang-orang yang beriman, peliharalah dirimu dan keluargamu dari api neraka yang bahan bakarnya adalah manusia dan batu; penjaganya malaikat-malaikat yang kasar, keras, dan tidak mendurhakai Allah terhadap apa yang diperintahkan-Nya kepada mereka dan selalu mengerjakan apa yang diperintahkan. 
(QS. At Tahriim: 6 )

Firman Allah Swt dalam surah At Taubah..
“Dan Katakanlah: Bekerjalah kamu, maka Allah dan Rasul-Nya serta orang-orang mukmin akan melihat pekerjaanmu itu, dan kamu akan dikembalikan kepada (Allah) Yang Mengetahui akan yang ghaib dan yang nyata, lalu diberitakan-Nya kepada kamu apa yang telah kamu kerjakan.” 

(QS At Taubah 105)

Oleh yang demikian marilah kita mula membuka Al Quran.. dan yang memang membaca, teruskan untuk beristiqomah setiap hari untuk membacaAl Quran... Tiada malu untuk bermula.. kerana setiap huruf yang kita baca/belajar secara merangkak, Allah memberi 2 ganjaran pahala, yakni pahal belajar dan pahala meyebut huruf... Alangkah BESARNYA Rahmat Allah SWT.. Semoga pembaca budiman diberikan hidayah untuk kita bersama menghayati Al Quran... Aminn...
~Wallahu'alam
~Jaksa Kotaraja

Tiada ulasan:

Catat Ulasan