Isnin, 3 Jun 2013

SEDIKIT PENTERJEMAHAN SURAH AL-ISRA ...


Dalam suratul Al~Isra banyak menerangkan kisah kedegilan serta keengkaran manusia untuk mengikut perintah Allah..Kemusnahan alam,pembunuhan,penginaiyaan,perzinaan serta banyak kemungkaran dilakukan oleh manusia.Ini mungkin mereka merasakan dunia telah berada di arus kemodenan..?? Ingatlah..!! peringatan demi peringatan pertama dan kedua telah dinyatakan dalam surah ini...dan menanti peringatan peringtan akhir yang MAHA DAHSYAT...

Umat ahkir zaman kini sering mempertikaikan hukum serta ketentuan Allah SWT dalam kehidupan mereka.Dunia amnya,pemimpin pula seakan yang melebihi sudu dari kuah (yang sibuk pertikaikan serta permainkan hukum).Ini menyebabkan rakyat serta orangramai akan lebih memburukkan keadaan semata-mata untuk memikat atau menyokong sesetengah pemimpin.Kita telah meyaksikan para pemimpin lantang mempertikaikan sendiri ayat-ayat Al-Quran tanpa ada perasaan takut,malah merasa bangga bilaa mengeluarkan kenyataan.Adakah mereka lupa harta,pangkat serta kemewahan didunia ini hanyalah daki dunia dan perhiasan untuk dunia sahaja dan akan hanya membelit kita kembali di yaa mil mahsyar.Marilah kita ambil pengajaran seta menghayati isi kandungan SURAH AL ISRA ..

Firman Allah dalam surah Al Isra;-

‎[88] Katakanlah (wahai Muhammad): “Sesungguhnya jika sekalian manusia dan jin berhimpun dengan tujuan hendak membuat dan mendatangkan sebanding dengan Al-Quran ini, mereka tidak akan dapat membuat dan mendatangkan yang sebanding dengannya, walaupun mereka bantu-membantu sesama sendiri”. 

[89] Dan sesungguhnya Kami telah menerangkan berulang-ulang kepada manusia, di dalam Al-Quran ini, dengan berbagai-bagai contoh perbandingan (yang mendatangkan iktibar); dalam pada itu, kebanyakan manusia tidak mahu menerima selain dari kekufuran. [90] Dan mereka berkata: “Kami tidak sekali-kali akan beriman kepadamu (wahai Muhammad), sehingga engkau memancarkan matair dari bumi, bagi Kami. 
[91] Atau (sehingga) engkau mempunyai kebun dari pohon-pohon tamar dan anggur, kemudian engkau mengalirkan sungai-sungai dari celah-celahnya dengan aliran yang terpancar terus-menerus. 
[92] Atau (sehingga) engkau gugurkan langit berkeping-keping atas kami, sebagaimana yang engkau katakan (akan berlaku); atau (sehingga) engkau bawakan Allah dan malaikat untuk kami menyaksikannya. 
[93] Atau (sehingga) engkau mempunyai sebuah rumah terhias dari emas; atau (sehingga) engkau naik ke langit; dan kami tidak sekali-kali akan percaya tentang kenaikanmu ke langit sebelum engkau turunkan kepada kami sebuah kitab yang dapat kami membacanya”. Katakanlah (wahai Muhammad):” Maha Suci Tuhanku! Bukankah aku ini hanya seorang manusia yang menjadi Rasul? 
[94] Dan tiadalah yang menghalang orang-orang musyrik itu dari beriman ketika datang kepada mereka hidayah petunjuk, melainkan (keingkaran mereka tentang manusia menjadi Rasul, sehingga) mereka berkata dengan hairan: “Patutkah Allah mengutus seorang manusia menjadi Rasul?” 
Surah Al Isra ini boleh menggugurkan airmata kita apabila kita membacanya dan akan menangis tersedu apabila kita merasakan betapa lemahnya kita..Cukup padat isi surat ini yang mengandungi perintah solat malam dan pagi...semoga semua kita semua dikuniakan keRahmatan ALLAH SWT.. insya'allah..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan