Ahad, 23 Jun 2013

ANTARA JERUBU..AURAT..PURDAH..


KINI JERUBU MELANDA NEGARA… DULU PAKAIAN PURDAH DIPANDANG SERONG,..IANYA DICACI.. DIKEJI.. DIPOLITIKKAN ..DAN BERMACAM-MACAM TOMAHAN DIBERI. MENGAPA KINI RAMAI ORANG MENUTUP HIDUNG DAN MULUT TERUTAMANYA DIKOTA.. DITAMBAH PULA MASA KINI DENGAN KEADAAN UDARA YANG BERHABUK SERTA BERDEBU….DAN KINI SELURUH NEGARA BERJERUBU…. mereka keluar rumah dengan menutup hidung dan mulut dan walhal sebenarnya mereka takut sakit dan mati ..!!

-Al Nur ayat 31 ;- 
وَلا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلاّ مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَلْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَى جُيُوبِهِنَّ
Maksudnya: “Dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan (tubuh) mereka kecuali yang zahir daripadanya; dan hendaklah mereka menutup belahan leher bajunya dengan tudung kepala mereka ”.

Jadi pada muslimah,jadikanlah purdah ini sebagai  pakaian kamu kerana ianya akan aman dari gangguan manusia dan gangguan udara...disamping menjadikan kulit anda terlindung dari pancaran  sinaran UV serta melindungi anda dari cuaca sejuk/panas.

Firman Allah SWT:
Wahai Nabi katakanlah kepada isteri-isterimu, anak-anak perempuanmu dan isteri-isteri orang-orang mukmin: Hendaklah mereka mengulurkan jilbabnya keseluruh tubuh mereka. yang demikian itu supaya mereka lebih mudah untuk di kenal kerana itu mereka tidak di ganggu. Dan Allah adalah maha pengampun dan penyayang. -Al Ahzab.59

Sama-samalah kita menyampai serta memanjangkan perkara ini..
~Wallahu'alam
~Jaksa kotaraja

Tiada ulasan:

Catat Ulasan