Sabtu, 18 Mei 2013

MATLAMAT SERTA TUJUAN SYAITAN ....


Berapa ramaikah yang tahu jenis atau nama syaitan atau iblis ?? sebagai manusia tidak kira agama dan bangsa percaya bahawa iblis /syaitan merupakan mahluk yang sering menganggu serta memperdayakan kehidupan manusia.Syaitan /Iblis sering menjadi bahan hamun/makian manusia apabila dalam keadaan marah atau terganggu fikirannya...
Visi syaitan adalah memperbudak manusia dan Misi syaitan mengkondisikan manusia lupa kepada Alah SWT.

Adapun strategi syaitan untuk mewujudkan visi dan misinya adalah sebab :

1. Waswasah
Waswasah ertinya membisikkan keraguan pada manusia ketika melakukan kebaikan atau amal soleh. Saat kumandang azan subuh dan tubuh kita masih dililit selimut, terlintas dalam pikiran kita, "Nanti lima minit lagi". Ini adalah waswasah. Kenyataannya bukan lima minit tapi satu jam, akhirnya Solat Subuh terlambat bahkan tidak solat.

2. Tazyin
Tazyin ertinya membungkus kemaksiatan dengan kenikmatan. Segala yang berbau maksiat biasanya terlihat indah, Misalnya, mengapa orang yang berkekasih-kasihan lebih mesra daripada suami-isteri? Jalan-jalan saat bercumbuan lebih mendalam daripada setelah menikah. Ini kerana ada unsur tazyin. Berkasih-kasihan/bercumbuan itu maksiat, sementara nikah itu ibadah. Maksiat disulap oleh syaitan sehingga terasa lebih indah, nikmat dan menyeronokankan. Inilah yang disebut strategi tazyin.

3.Tamanni
Tamanni ertinya memperdaya manusia dengan khayalan dan angan-angan. Pernahkan terlintas niat akan Solat Tahjud saat merebahkan badan di tempat tidur? Namun pada jam tiga, tatkala jam loceng berbunyi, kita cepat-cepat mematikannya lalu meneruskan tidur.
Pernahkan kita ingin bertobat? Namun pada saat maksiat ada di depan mata, kita tetap saja melakukannya. Ironismanya ini berlangsung berkali-kali. Inilah yang disebut strategi tamanni.

4. A'dawah
A'dawah ertinya berusaha menanamkan permusuhan. Syaitan berikhtiar menumbuhkan permusuhan di anatara manusia. Biasanya permusuhan berawal dari prasangka buruk. Supaya manusia bermusuhan, syaitan biasanya menumbuhkan prasangka buruk.Kerana itu waspadai kalau kita berprasangka buruk pada orang lain, sesungguhnya kita telah terperangkap strategi syaitan.

5. Takwif
Takwif ertinya menakut-nakuti. Pernahkah merasa takut miskin kerana menginfakkan sebagian harta, takut disebut tok alim kerana datang ke majlis keagamaan? Kalau kita pernah merasakannya, inilah strategi takhwif.

6. Shaddun
Shaddun ertinya berusaha menghalang-halangi manusia menjalankan perintah Allah SWT dengan menggunakan berbagai hambatan. Pernahkah anda merasa malas saat mau melakukan solat, atau mengantuk saat membaca Al Qur'an meskipun sudah cukup tidur? Ini adalah gejala shaddun dari syaitan.

7. Wa'dun
Wa'dun artinya janji palsu. Syaitan berusaha memujuk manusia agar mahu mengikutinya dengan memberikan janji-janji yang menggiurkan. Akhirnya manusia mempercayainya. Misalnya, banyak kes  wanita menyerahkan dirinya pada pasangannya kerana dijanjikan akan dinikahi, namun setelah hamil/bunting pasangannya akan meninggalkannya begitu saja. Dia tidak mahu bertanggung jawab. Inilah contoh wa'dun atau janji palsu dari syaitan.

8. Kaidun
Kaidun ertinya tipu daya. Syaitan berusaha sekuat tenaga memasang sejumlah perangkap agar manusia terjebak. Pernahkah saat diberi tugas, kita berfikir nanti saja mengerjakannya(melengahkan waktu) kerana waktu masih lama? Ternyata setelah dekat waktunya kita mengerjakan asal-asalan dan tergesa-gesa sehingga hasilnya tidak optimal atau ada kemungkinan pada waktu yang ditentukan pekerjaan tidak selesai. Strategi ini disebut kaidun.

9. Nisyan
Nisyan ertinya lupa. Sesungguhnya lupa itu adalah hal yang manusiawi. Lupa memang sesuatu hal yang manusiawi, tetapi syaitan berusaha agar manusia menjadikan lupa sebagai alasan untuk menutupi tanggungjawab. Pernahkan kita lupa menunaikan janji? lupa solat? Kalau sesekali itu boleh disebut manusiawi(masih lalai), tetapi kalau sering dilakukan berarti terjebak strategi nisyan.

Demikian ringkasan tentang strategi syaitan. Semoga kita dapat mencermati dan berusaha agar tidak terjebak strategi syaitan laknatullah (syaitan yang dilaknat Allah).Maka itulah digalakkan kita untuk membaca surah AN NAS (KULL A'UZUBI ROBBINNAS..) bagi mengelakkan gangguan syaitan serta iblis.
~wallahu'alam
jaksa kotaraja

Tiada ulasan:

Catat Ulasan