Ahad, 7 Ogos 2011

NUZUL QUR'AN




..“Rasulullah Saw pernah memberangkatkan satu pasukan untuk menyerang musuh. Beliau meminta mereka untuk membekalkan diri dengan bacaan al-Quran. Maka beliau meminta kepada seluruh anggota pasukan tersebut untuk membacakan apa yang dihafalnya. Tiba-tiba beliau menghampiri salah seorang..


Pada bulan suci nan mulia ini, ada peristiwa penting bagi kaum muslimin, yakni peristiwa nuzul  quran atau turunnya al-Quran. Bahkan mengingat pentingnya peristiwa turunnya al-Quran ini, sebagian besar kaum muslimin selalu memperingatinya dalam berbagai acara, dengan tujuan untuk memahami hakikat diturunkannya al-Quran. Sebab, di dalam al-Qur’an terkandung berbagai macam hikmah untuk menuntun kita dalam kehidupan di dunia ini.

Mungkin di antara kita banyak yang kesulitan mendapat kesempatan untuk membaca, mengkaji, mendalami, dan memahami al-Qur’an di luar bulan Ramadhan. Maka, alangkah baiknya, bila pada bulan yang mulia ini, kita boleh menyempatkan diri untuk membaca dan mengkaji al-Qur’an yang mulia ini.

Menyibukkan diri dengan membaca al-Qur’an termasuk ibadah yang paling utama. Sebab al-Qur’an adalah Kalamullah dan merupakan pedoman hidup manusia secara total/menyeluruh, yang dengan kesempurnaannya akan mampu mengatasi seluruh permasalahan umat manusia dari berbagai aspek kehidupan. Bahkan al-Qur’an juga merupakan satu-satunya asas Islam yang harus menjadi paksi dari semua aktiviti kaum muslimin. Dalam salah satu kesempatan Rasulullah Saw pernah berpesan kepada Abu Dzar al-Ghiffary agar senantiasa membaca al-Quran, beliau bersabda:
“Hendaklah engkau membaca al-Qur’an, kerana itu akan menjadi cahaya bagimu di bumi dan tabungan bagimu di langit.” [HR. Ibnu Hibban].

Dalam sebuah hadis, Abu Hurairah menceritakan satu kisah: “Rasulullah Saw pernah memberangkatkan satu pasukan untuk menyerang musuh. Beliau meminta mereka untuk membekali diri dengan bacaan al-Qur’an. Maka beliau meminta kepada seluruh anggota pasukan tersebut untuk membacakan apa yang dihafalnya. Tiba-tiba beliau menghampiri salah seorang di antara mereka yang paling muda usianya seraya berkata: ‘Apa saja yang kamu hafal, hai fulan?’ ‘Saya hafal surat ini, surat itu dan surat al-Baqarah’, jawabnya. ‘Kamu hafal surat al-Baqarah?’ Rasulullah Saw bertanya lagi. Anak muda itu berkata: ‘Benar’. Rasulullah Saw pun bersabda:
“Berangkatlah dan kamu yang menjadi pemimpin mereka.”


Jadikan Al-Quran itu sebaagai pegangan hidup kita. SESUNGGUHNYA KITAB(AL-QURAN) ITU TIADA KERAGUAN... mengapa masih mengatakan menunggu/mendapat  hidayah... Masakan Hidayah itu telah terbentang serta tersurat didalam kitab AL-QURAN. Janganlah berdalih serta berdusta... Semoga kita memanfaatkan bulan Ramadhan dengan memperbanyak membaca dan mengkaji al-Qur’an serta seterusnya menjadi rutin bacaan serta kajian kita sepanjang hayat,insyallah....

~Wallahu’alam .
~jaksa kotaraja

Tiada ulasan:

Catat Ulasan