Ahad, 27 Oktober 2013

MENKHIANATI DIRI BERDIRI.....


..yang tidak sedar akan perkara ini apabila kemewahan '' meyelaputi '' hati dan menjadi ''hamba wang''. Pada ''sang pemerintah'' dan rangkaiannya ada pula sanggup mengadaikan persahabat serta persaudaraan dalam operasi mereka untuk mengumpulkan kekayaan ''dunia''.Terkadang pula sebaliknya yang jujur dan amanah tetapi diperhambakan oleh...  

Rasulullah berSabda, “Barangsiapa yang kami tugaskan dengan suatu pekerjaan lalu kami tetapkan gaji untuknya, maka apa yang dia ambil di luar itu adalah harta ghulul@khianat” 
(Sahih,HR Abu Daud). 
Kini banyak berlaku dimana mereka diamanahkan untuk menjalankan tugas(dibayar majikan@ketua),mengambil kesempatan menjalankan perniagaan lain dalam waktu yang sama. Ada juga yang khianat pada amanahnya pada masyarakat jika tugasannya menyelesaikan permasalahan rakyat,mereka menjalankan aktiviti memenuhkan nafsu poket mereka dengan pelbagai cara untuk mengumpul kekayaan... menjalankan dua(2) perkerjaan dalam satu masa adalah ''HARAM" kerana telah wujud satu pengkhianat dalam amanah kerja(gajian @elaun dari pemerintah@majikan)

Ramai yang tidak sedar akan perkara ini apabila kemewahan '' meyelaputi '' hati dan menjadi ''hamba wang''. Pada ''sang pemerintah'' dan rangkaiannya ada pula sanggup mengadaikan persahabat serta persaudaraan dalam operasi mereka untuk mengumpulkan kekayaan ''dunia''.Terkadang pula sebaliknya yang jujur dan amanah tetapi diperhambakan oleh atasannya dan mereka ini pula mengikut atas kerana dasar ''takut hilang pangkat/jawatan''. 

Rasulullah SAW pernah bersabda yang bermaksud: "Sesungguhnya Allah menyukai apabila salah seorang daripada kamu melakukan sesuatu pekerjaan, ia melakukannya dengan baik, sempurna lagi teliti" (HR Al-Baihaqi).

~Wallahu'alam
~Jaksa kotaraja


Tiada ulasan:

Catat Ulasan