Ahad, 14 Julai 2013

TIDAK BOLEHKAH WALAU CUMA NAN SEBUNGKUS BUBUR ATAU SEPIRING KUIH...

..engkau menyatakan lapar dan tidak punya makanan, lalu kami hanya akan tinggal diam?” Rasulullah menjawab dengan lembut, ”Tidak para sahabatku. Aku tahu, apa pun akan engkau korbankan demi Rasulmu ini. Tetapi apakah yang akan aku jawab di hadapan Allah nanti, apabila aku sebagai pemimpin, menjadi beban bagi umatnya?”...

Dalam bulan ramadhan kebanyakan mereka gemar untuk membeli juadah berbuka puasa dibazar ramadhan ataupun dikedai makan.Tidaklah kita dapati ramai yang ''memanjangkan tangan untuk bersedekah/hadiahkan makanan buat jemaah yang berbuka dimusollah/surau atau masjid walaupun hanya nan sebungkus bubur atau sepiring kuih. Jika sebelum kita berbelanja diluar,perhatikanlah sekeliling jiran serta suadara kita,mungkin mereka dalam kesulitan untuk mendapatkan makanan. Oleh yang demikian,dengan penuh ikhlas serta kasih sayang,  hulurkanlah sedekah/hadiah untuk mereka,begitu juga buat para jemaah yang berbuka dimusollah@surau atau masjid.Sesungguhnya SEDEKAH/HADIAH DARI ANDA TIDAK MEMBAWA ANDA KEPADA KEFAKIRAN@KEMISKINAN.
Masih ingatkah kita pada satu cebisan peristiwa silam
...SaidinaUmar memberanikan diri berkata, ”Ya Rasulullah! Adakah bila engkau menyatakan lapar dan tidak punya makanan, lalu kami hanya akan tinggal diam?” Rasulullah menjawab dengan lembut, ”Tidak para sahabatku. Aku tahu, apa pun akan engkau korbankan demi Rasulmu ini. Tetapi apakah yang akan aku jawab di hadapan Allah nanti, apabila aku sebagai pemimpin, menjadi beban bagi umatnya?”...

Maka kita kini sebagai khalifah keluarga/masyarakat,kita juga akan mempertanggungjawabkannya dihadapan Rabbul Jalil. Maka perlu diingatkan bahawa WANG ATAU REZEKI YANG KITA PEROLEHI BUKANLAH HAK KITA 100%...DIDALAMNYA MEMPUNYAI HAK KEPADA YANG LAIN...semoga kita terhindar dari sifat kebakhilan..
~wallahu'alam
~jaksa kotaraja

Tiada ulasan:

Catat Ulasan