Sabtu, 26 Januari 2013

SEKALI KEKALAHAN TENTERA RASULULLAH

...Ar-Rahab telah membuat sebuah parit lubang dan Rasulullah terjatuh kedalamnya kemudian Abu Amar Ar-Rahab menutup lubang itu sehingga menyebabkan Rasulullah cedera kedua dua belah lututnya, cedera pipinya,gigi patah dan hampir pitam didalam lubang gelap yang semakin khabisan udara. Namun tentera Islam...


PERISTIWA UHUD

Peperangan yang berlaku di Bukit Uhud. Tentera Rasulullah saw 1000 orang. Tentera Musyrikin Quraisy 3000 orang.


 Abdulah bin Ubai (ketua suku Khazraj) bersama tiga ratus orang yang lain telah menarik diri ditengah perjalanan mereka. 50 Tentera pemanah Islam diarahkan agar terus bertahan diatas bukit walaupun kalah atau menang.

Khalid Bin Al Walid R.A yang ketika itu menjadi Panglima pihak kafir Quraisy. Saidina Hamzah Bin Abd Mutalib Singa Allah Syahid. Hindun mengunyah hati Saidina Hamzah. Saidina Hamzah dibunuh secara sembunyi Oleh Washyi seorang hamba kulit hitam. Rasulullah ditahan dalam lubang gelap sehingga hampir pitam.

PUNCA KEKALAHAN

Tentera Islam sudah menguasai medan perang tetapi disebabkan tentera pemanah yang sudah merasakan pihak kafir tewas lalu turun dari bukit dan mengejar harta rampasan,ketika mereka mengumpul harta rampasan tentera kafir Quraisy pimpinan Khalid Bin Al Walid menyerang dari belakang dengan tentera berkuda hingga menyebabkan tentera Islam menghadapi kekalahan yang teruk sehingga Ubai bin Khalaf kafir Quraisy mempunyai peluang untuk membunuh Rasulullah Saw namun Banginda telah mengambil lembing lalu membunuh Ubai bin Khalaf.

 Namun Rasulullah terus menjadi buruan orang Kafir. Abu Amar Ar-Rahab telah membuat sebuah parit lubang dan Rasulullah terjatuh kedalamnya kemudian Abu Amar Ar-Rahab menutup lubang itu sehingga menyebabkan Rasulullah cedera kedua dua belah lututnya, cedera pipinya,gigi patah dan hampir pitam didalam lubang gelap yang semakin khabisan udara. Namun tentera Islam pimpinan Saidina Ali Bin Abi Thalib & Saidatina Fatimah R.A telah myelamatkan Baginda dari tahanan,Saidina Ali dan Isteri Fatimah R.A merawat dan membasuh luka Baginda.

Dalam peristiwa itu Saidina Hamzah Bin Abd Mutalib Bapa saudara Rasulullah yang digelar sebagai Singa Allah telah terbunuh ditangan seorang Habsyi bernama ''Wahsyi ''yang ketika itu bersembunyi dan telah melemparkan lembing secara curi.Wahsyi  telah diupah oleh musuh Saidina Hamzah, iaitu Hindun isteri Abu Sufyan,akibat dendamnya Hindun menebuk dada Saidina Hamzah dan membelah perutnya kemudian hatinya diambil lalu dikunyah oleh Hindun.  

Rasulullah memerintahkan agar mereka yang shahid disemadikan bersama pakiannya.Tentera Islam pulang ke Madinah lalu diejek oleh Yahudi dan para Musyirikn Madinah. Peristiwa ini memberi pengajaran kepada para sahabat dan umat Islam seluruhnya bahawa kita perlu taat kepada ketua selain Allah dan RasulNya yang telah menyebabkan lebih 70 orang tentera Muslim terkorban manakala hanya 23 orang tentera Quraisy yang terkorban.Sekiranya mereka mendengar arahan agar skuad pemanah tidak turun dari bukit walau pun menang atau kalah nescaya tentera Muslim yang terkenal dgn jumlah yang sedikit itu akan mengekalkan keunggulanya dalam peperangan tanpa kalah.

 Inilah kisah perjuangan Para Muslimin yang akhirnya menguasai kota Mekkah dengan damai malah telah menundukkan empire Persia dan Rome serta menyebarkan Islam sampai hujung barat & timur.
Selama 23 kali perang semasa Rasulullah memimpin,hanya sekali kekalahan yang di derita kaum muslimin,yakni Perang Uhud. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan