Rabu, 30 Januari 2013

LIDAH UJIAN BESAR BUAT MANUSIA

..Keburukan perdebatan dan bantahan itu kerana mereka merasakan untuk menampakkan ilmu dan kelebihan diri, menampakkan kebenaran serta niat untuk menjatuhkan orang lain dengan menampakkan kekurangan lawannya.Apatah lagi sekiranya berlaku di kalangan cerdik pandai kerana perdebatan merupakan saat bodohnya orang alim..


Rasulullah SAW pernah ditanya tentang sebesar-besar perkara yang menyebabkan manusia masuk neraka... Lalu baginda meyebutkan dua perkara iaitu MULUT dan KEMALUAN… Yang dimaksudkan mulut adalah bahaya lidah... Jadi,topiknya ialah LIDAH  kerana lidah itu senantiasa dalam keadaan lalai serta sering mengikut nafsu."Rasulullah SAW. bersabda: "Barangsiapa menjamin bagiku, apa yang diantara dua tulang rahangnya (lidah) dan Yang diantara dua kakinya (kemaluan), nscaya akan aku jamin baginya syurga". (riwayat Bukhari )
Lidah itu medan luas. Tiada mempunyai tempat tertolak. Dan tiada mempunyai jalan yang berkesudahan dan berbatas. la mempunyai lapangan luas pada kebajikan. Dan mempunyai ekor yang dapat ditarik pada kejahatan. Barangsiapa melepaskan manisnya lidah dan menyia-nyiakannya terlepas ikatan, niscaya syaitan berjalan dengan dia dalam setiap lapangan. Dan menghalaunya ke tepi jurang yang menjatuhkan, sampai membawanya kepada kebinasaan. Dan manusia itu, tiada jatuh dalam api neraka, atas hidungnya, melainkan oleh yang dipetik lidahnya. Dan tidak terlepas dari kejahatan lidah, selain orang yang mengikatkan lidahnya dengan tali-kekang Agama. Maka ia tidak melepaskan lidahnya, selain pada yang bermanfa'at di dunia dan di akhirat. la mencegah lidahnya dari setiap yang ditakuti bahayanya, pada waktu yang cepat (di dunia) dan pada waktu yang lambat (di akhirat). Islam menganjurkan percakapan dan kata-kata yang memberi faedah atau diam, kerana kesalahan anak Adam yang paling banyak itu pada lidahnya.Dengan berdiam diri, dapat mengelakkan daripada perkataan yang sia-sia, mengumpat dan fitnah... Diriwayatkan oleh Abu Hurairah r.a. bahawa Nabi SAW menyuruh umatnya memelihara lidah dari perkataan yang keji dan buruk....

Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud : “Simpanlah lidahmu kecuali untuk kebaikan... Sesungguhnya dengan demikian kamu dapat mengalahkan syaitan.” .... Di dalam percakapan, terdapat bencana, dan di dalam diam terdapat kebahagiaan, kerana itulah keutamaan diam amat besar….

Antara bahaya lidah adalah berkata TENTANG SESUATU YANG TIDAK PENTING, KERANA IA MENSIA-SIAKAN WAKTU dan menyebabkan dirinya dihitung…. Modal seorang manusia adalah waktunya… Apabila ia menggunakan untuk sesuatu yang tidak penting dan bernilai, nescaya ia telah mensia-siakan modal pokoknya… Kerana itulah Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “ Termasuk dalam kebaikan Islamnya seseorang adalah meninggalkan sesuatu yang tidak penting baginya.” … (Hadith Riwayat Tarmizi dan Ibn Majah)…

Firman Allah SWT: “Tidak ada kebaikan pada kebanyakan bisikan-bisikan mereka, kecuali bisikan-bisikan orang yang menyuruh manusia memberi sedekah atau berbuat kebaikan atau mengadakan perdamaian di antara mereka.”

(Al-Nisa’, ayat 114)..

Antara bahaya lidah juga ialah MENGELUARKAN PERKATAAN YANG BATIL DAN KEJI, seperti membincangkan urusan maksiat, menceritakan kisah-kisah lucah, tempat-tempat minuman keras dan tempat orang-orang fasiq... PERKARA TERSEBUT PERLULAH DIHINDARI OLEH UMAT ISLAM…. Di samping itu, PERTENGKARAN juga termasuk perbuatan tercela… Pertengkaran biasanya terjadi akibat perdebatan dan perbantahan oleh sesuatu perkara yang tidak mendapat persetujuan dan titik pertemuan. Keburukan perdebatan dan bantahan itu kerana mereka merasakan untuk menampakkan ilmu dan kelebihan diri, menampakkan kebenaran serta niat untuk menjatuhkan orang lain dengan menampakkan kekurangan lawannya.Apatah lagi sekiranya berlaku di kalangan cerdik pandai kerana perdebatan merupakan saat bodohnya orang alim, dan di saat itu syaitan mengharapkan tergelincirnya.Rasulullah SAW sering mengingatkan umatnya dengan sabdanya yang diriwayatkan oleh A’isyah bermaksud :“ Sesungguhnya orang yang paling dibenci Allah adalah orang yang sangat sengit dalam bertengkar.”

(riwayat Bukhari, Muslim, Turmizi dan Nasa’i)....

Orang Islam sentiasa memelihara lidah dengan menjauhi perkataan keji...  bahawa Nabi Muhammad SAW bersabda yang bermaksud : “Orang mukmin itu bukan pencaci maki, pengutuk, berkata keji dan tidak berlidah kotor.”..

(riwayat oleh Tarmizi)

Ketahuilah, bahawa bahaya lidah itu besar. Tiada terlepas daripada bahayanya, selain dengan diam. Maka kerana itulah, Agama memuji diam dan mengajak kepada diam. Nabi Muhammad SAW. bersabda. "Barangsiapa diam, nescaya ia terlepas (dari bahaya)"
 ( Dirawikan At-Tirmidzi dari Abdullah bin Umar, dengan sanad dla'if.). Dan sabda Nabi Muhammad SAW:"Diam itu suatu hukum dan sedikitlah yang melaksanakannya''
 (Dirawikan Abu Manshur Ad-Dailami dari Ibnu Umar.)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan