Khamis, 17 November 2011

jenazah rasullullah cuba dicuri

..selamatkan aku daripada dua lelaki ini" sambil baginda menunjukkan dua orang lelaki.Panglima Nurudin Zankiy terjaga daripada mimpi dalam keadaan resah.Lantas beliau mengerjakan solat malam kemudian menyambung tidurnya.Namun pada malam itu, baginda telah bermipi rasulullah s.aw sebanyak tiga kali.Mimpi ..

Kisah bermula pada suatu hari seorang pemerintah Islam iaitu Panglima Nurudin Zankiy telah bermimpi bertemu dengan Rasulullah s.a.w.Siapakah Panglima Nurudin Zankiy ini? Beliau merupakan bapa kepada panglima agung islam iaitu Salahuddin Al-Ayubi.Panglima Nurudin Zankiy ni seorang pemerintah yang soleh.

sambung mimpi..
Panglima Nurudin Zankiy telah bermimpi bertemu dengan rasulullah s.a.w yang datan meminta pertolongan beliau.Dalam mimpi itu rasulullah s.a.w berkata :'Tolonglah aku, selamatkan aku daripada dua lelaki ini" sambil baginda menunjukkan dua orang lelaki.Panglima Nurudin Zankiy terjaga daripada mimpi dalam keadaan resah.Lantas beliau mengerjakan solat malam kemudian menyambung tidurnya.Namun pada malam itu, baginda telah bermipi rasulullah s.aw sebanyak tiga kali.Mimpi ini sudah pasti merupakan satu petunjuk kerana syaitan tidak dapat menyerupai rasulullah s.a.w untuk menganggu manusia melaui mimpi!!
p/s-bertuah dapat berjumpa rasulullah s.a.w


Setelah yakin dengan mimpi beliau merupakan satu petunjuk,lalu beliau mengumpulkan menterinya dan meminta pendapat mereka berkenaan mimpi beliau.Mereka mencadangkan untuk segera bertolak ke Madinah.Panglima Nurudin Zankiy pun segera bertolak ke Madinah bersama 20 orang pengawal dan beberapa orang menterinya serta sejumlah harta yang banyak.Setibanya di Madinah beliau terus menuju ke makam rasulullah s.a.w dan berteleku di hadapan makam rasulullah s.a.w agak lama.Gabenor Madinah ketika itu diminta menghadap Panglima Nurudin Zankiy dan bertanyakan tentang khabar penduduk madinah.

Misi mencari bermula!!!
Penduduk Madinah dikumpulkan untuk bertemu Panglima Nurudin Zankiy. Beliau bertemu
penduduk Madinah sambil mengagih-agihkan harta beliau kepada mereka sebagai hadiah.Dalam pada itu, beliau tidak lupa mencari dua orang lelaki yang ada dalam mimpi beliau.Setelah semua penduduk Madinah pulang beliau masih tidak melihat dua orang lelaki itu.
Setelah ditanya, gabenor Madinah memaklumkan masih terdapat dua orang lelaki yang belum bertemu Panglima Nurudin Zankiy.Beliau dimaklumkan kalau dua orang lelaki itu merupakan jemaah haji yang datang dai Maghribi.Kedua-lelaki itu merupakan orang yang soleh dan dihormati oleh pendudk Madinah. Kemudian dua oarng lelaki ini dibawa menghadap Panglima Nurudin Zankiy dan alangkah terkejutnya baginda apabila mendapati wajah kedua lelaki tersebut sama seperti dalam mimpi beliau !!!
Mula menyiasat!!!

Panglima Nurudin yang berasa ragu-ragu ingin menyiasat dengan lebih lanjut.Beliau pun lau mengadakan suatu majlis ilmu dan kedua-dua lelaki tadi diundang sebagai tetamu khas.Semasa majlis berlangsung ,panglima Nurudin mengarahkan tenteranya menyiasat kediaman kedua lelaki tadi yang tinggal bersama.Terdapat rak dan mushaf-mushaf Al-Quran di dalam rumah itu.Setelah semua bahagian rumah digeledah tiada apa-apa yang mencurigakan ditemui.Panglima Nurudin tidak berpuas hati. Tiba-tiba baginda terlihat sebuah tikar yang terbentang di satu sudut rumah.Di bawah tikar itu terdapat sebuah lubang yang boleh memuatkan seorang manusia untuk masuk ke dalamnya.Setelah disiasat,alangkah terkejutnya baginda apabila mendapati terowong itu menuju ke makam rasulullah s.a.w!

Rahsia terbongkar..
Kedua-dua lelaki tadi ditangkap dan mengaku bersalah ingin mencuri jenazah rasulullah s.a.w.Kedua-duanya merupakan panganut agama Nasrani (Kristian) yang berpura-pura datang untuk menunaikan haji.Mereka diutus oleh Raja Nasrani di Eropah untuk melaksanakan tugas keji ini.Panglima Nurudin berasa sangat marah lalu keduanya dijatuhi hukuman penggal kepala sampai mati dan mayat mereka dibakar.Semenjak kejadian ini makam rasulullah s.a.w dijaga dengan penuh perhatian.

Kisah ini telah diceritakan oleh Sejarawan Ali Hafidz dalam Kitab Tarikh Al-Madinah Al-Munawwarah era Bani Abbasiyah dimana ketika itu kerajaan islam lemah sekitar tahun 1164 Masihi atau 557 Hijrah.

" janganlah kamu mengambil Yahudi dan Nasrani itu sebagai teman kamu di dunia.."
SURAH al-Imran..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan