Jumaat, 19 Jun 2015

BINATANG BERPUASA SUDUT FITRAHNYA... MANUSIA..?? SEMOGA TIADA YANG LALAI...



 ...Tika ianya mengeram ianya tidak makan dan minum berhari-hari semata-mata untuk ''mengembangkan zuriat ia''Bagaiman unta yang dikendong manusia membelah padang pasir tanpa minuman dan makanan buat sesuatu tempoh hari.... 
ALANGKAH MALUNYA KITA SEBAGAI MANUSIA YANG LALAI DALAM BERPUASA.. sebulan saja!!!??..

Selamat datang ya Ramadhan..!!! ya kesabaran..!!  ya kepanasan..!!Semoga rakan dan sahabat memaafkan kesilapan serta kegurisan hati kita semua dan semoga ALLAH SWT mengampuni kita ,“Segala sesuatu yang menimpa seorang muslim, baik berupa rasa letih, sakit, gelisah, sedih, gangguan, gundah-gulana, mahupun duri yang mengenainya (adalah ujian baginya). Dengan ujian itu, Allah mengampuni dosa-dosa.(kifarah)” 
Semoga kali ini lebih bererti buat umat manusia serta unggasan sejagat.. apakah ungasan tidak tahu erti puasa dan tidak tahu bahawa wujudnya puasa...??Kitaran hidup haiwani itu juga adalah kitaran manusia juga. Lihatlah satu contoh bagaimana ayam,beburung dan binatang yang mengeram,mereka yang mengeramkan telurnya ada yang masa pendek 14hari dan ada yang lebih sebulan. Tika ianya mengeram ianya tidak makan dan minum berhari-hari semata-mata untuk ''mengembangkan zuriat ia''Bagaiman unta yang dikendong manusia membelah padang pasir tanpa minuman dan makanan buat sesuatu tempoh hari.... 
ALANGKAH MALUNYA KITA SEBAGAI MANUSIA YANG LALAI DALAM BERPUASA.. sebulan saja!!!??jangan dah terbaring dan dipaksa/terpaksa puasa pasal dah koma..

Firman Allah Ta’ala :
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ
Maksudnya : “ Wahai orang-orang yang beriman telah diwajibkan ke atas kamu berpuasa sebagaimana telah diwajibkan ke atas umat-umat yang sebelum kamu semoga kamu menjadi orang-orang yang bertaqwa ”. (Surah Al-Baqarah Ayat 183)
Pengertian Puasa
Ertinya menahan diri dari makan dan minum dan dari segala perbuatan yang boleh membatalkan puasa mulai dari terbit fajar hinggalah terbenam matahari.


Dalam hadits lain juga disebutkan: Rasulullah SAW pernah bersabda, “Allah ‘Azza wa Jalla berfirman, “Semua amal anak Adam adalah baginya kecuali puasa, kerana sesungguhnya puasa itu bagiKu dan Aku sendiri yang akan membalasnya. Puasa adalah perisai, apabila kamu sedang puasa janganlah berkata keji (memaki), janganlah berteriak-teriak dan janganlah berbuat perkara yang bodoh. Apabila ada seseorang yang mencacinya atau memeranginya maka katakanlah ‘Sesungguhnya aku sedang puasa… .” (HR Bukhari dan Muslim)
Pahala puasa Ramadhan amat besar. Orang yang meninggalkan puasa dengan sengaja, bukan sahaja telah melakukan satu dosa besar, bahkan dia mengalami satu kerugian yang amat besar, satu hari puasa yang ditinggalkan tersebut tidak boleh ditebus dengan apa jua cara, tidak boleh ditukar ganti, sekalipun orang yang meninggalkannya berpuasa seumur hidupnya. Ini jelas sebagaimana sabda Nabi Muhammad SAW  bermaksud:
“Sesiapa berbuka satu hari pada bulan Ramadan tanpa ada rukhshah (uzur syarak) dan tidak juga kerana sakit, dia tidak akan dapat menggantikan puasa yang ditinggalkannya itu, sekalipun dia berpuasa seumur hidup.” (Hadis riwayat Tirmidzi, Abu Daud, Nasa’i, Ibnu Majah dan Ibnu Khuzaimah).

Abu Umamah ra berkata; "Aku bertanya kepada Rasulullah SAW "Ya Rasulullah, tunjukkan daku suatu amalan yang membolehkan daku memasuki syurga dengan cara itu. Lalu Rasulullah SAW bersabda: "Kamu hendaklah berpuasa kerana sesungguhnya tiada satu cara pun yang mampu menandinginya."

Wahai saudara saudari muslimin dan muslimat ,marialh kita raikan ramadhan dengan pengisian amalan serta ibadah yang tulus ikhlas...

~wallahu'alam
~jaksa kotaraja

Tiada ulasan:

Catat Ulasan