Jumaat, 2 Ogos 2013

RAMADHAN DILEMA SYAWAL YANG DINANTI ORANG....


Masa berlalu hari berganti..Ramadhan makin jauh daripaada kita. Tapi masih ada orang islam yang kini telah mula melupakan Ramadhan. INGATLAH SAAT AKHIR KITA MELUPAKAN RAMADHAN,SEMAKIN BESAR PULA RAHMAT YANG MENANTI BUAT MEREKA YANG ''ISTIQAMAH'' DALAM BERIBADAH SIANG DAN MALAM.
Manusia ramai kini dilalaikan oleh hiburan yang kononnya menyambut manusai kealam ''fitrah''... Nyanyian dialunkan melalui segenap pelusuk corong pembesar suara. Jarang pula dialunkan kata-kata ''agar kita beribadah dihujung ramadhan jika ada, itupun tika waktu solat masuk atau baru berlalu....kemudian diteruskan dengan alunan aidilfitri''... Bertapa malunya kita pada ALLAH SWT ...  pada Rasulullah SAW,yang berjuang mempertahankan islam dalam peperangan AL-AHZAB/KHANDAK.. 

Sejak Ramadhan,5 Hijrah lagi Rasulullah SAWserta sahabat dan puak muhajirin dan ansar bersatu dalam mempertahankan ISLAM. Dalam peperangan al-ahzab/khandak ramai puak/kabilah terbabit dalam pentempuran yang berlangsung hingga ''zulkaedah''. Pelbagai peristiwa panjang yang berlaku saat menghadapi peperangan ini.
Oleh itu marilah kita renungi sejenak apakah perbuatan kita selari dengan anjuran islam dalam ramadhan ini...  Umur  masih ada ,masa masih ada .. masih ada lagi baki ramadhan....janganlah ramadhan berlalu dengan kita kekosongan jiwa...

DEMI MASA .. MANUSIA ITU DALAM KERUGIAN, Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh, dan mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan sabar

~Al Asr


~wallahu'alam
~jaksa kotaraja

Tiada ulasan:

Catat Ulasan