Isnin, 27 Oktober 2014

MUHARAM ADALAH HADIAH UNTUK UMAT MUHAMMAD SEJAGAT


Sebuah hadiah dari Ilahi kepada junjungan besar nabi kita Muhammad SAW. dalam usianya 53 tahun. ketahuilah bahawa kini Sunnah Rasulullah yang ditinggalkan semakin hari SEMAKIN JAUH dari kehidupan kita.tiada bunyian mercun tiada bunyian muzik,malah TIADA BUNYIAN KALAMULLAH dari pemimpin-pemimpin kecil dan besar.

Dalam era ini kita lihat bagaimana bicara islam dimedia maya, ada individu menghina islam menghina Rasulullah.Adalah lebih menyedihkan apabila ada pula individu islam kononnya menyokong dan mempertikaikan undang-undang islam, pertikai rukun islam,pertikai hukum hakam dalam islam mengikut hati lara mereka.
Mereka didorong oleh hasutan nafsu untuk kepntingan sendiri dan keuntungan sendiri,dan jika dilihat mereka ini seakan tidak pernah mendalami ilmu islam secara berjemaah/berguru. Mereka mengatakan islam itu mudah serta sama dengan agama lain.Hanya mereka perlu ingat bahawa ALLAH SWT adalah perancang terbaik dari apa yang kamu fikir dan lakukan.

Seiring kedatangan bulan Muharam atau tahun permulaan tahun hijrah banyak perkara yang baik telah dianjurkan oleh junjungan besar nabi kita Muhammad SAW. Masih belum kita terlambat untuk kita kembali mengamal apa termaktub di sunnah, hadis serta al~Quran.Sesunguhnya Allah SWT itu maha penyayang... ibarat kasih kita pada anak kecil/bayi,sayang lagi Allah SWT pada manusia,hanya manusia itu sering egois.
Dalan hadis Rasulullah s.a.w. yang bermaksud: Berpuasa sunat pada 10 Muharam akan menghapuskan dosa setahun sebelumnya.(Riwayat Muslim)
Bagi membezakan amalan puasa sunat pada hari tersebut dengan puasa orangYahudi, maka disunatkan umat Islam berpuasa pada hari 9 dan 10 Muharam, kerana orang Yahudi berpuasa pada 10 Muharram sahaja.) 
Membanyakkan amal kebajikan seperti sedekah, membaca al-Quran,melapangkan masa untuk keluarga, memuliakan fakir miskin, menahan marah,menunjukan jalan bagi orang sesat, memelihara kehormatan diri,, mandi sunat, sembahyang sunat empat rakaat, menjamu orang berbuka puasa dan lain-lain.
~Wallahu'alam
~jaksa kotaraja

Tiada ulasan:

Catat Ulasan