Selasa, 20 Disember 2011

PENGURBANAN IBU MELAHIRKAN ANAK YANG HAFAZ AL QURAN....




بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيْمِ
SUATU KISAH DI MESIR…. Seorang suami menceritakan bagaimana isterinya mendidik 4 orang anak2nya menghafal Al Quran… “Saya hanya orang biasa, isteri saya juga surirumah biasa… saya mempunyai 3 anak lagi yang semuanya hafal Al-Qur’an.. Anak perempuan saya yg kecil berusia 4 tahun, dan sekarang sudah menghafal juz Amma... Sebenarnya disebalik anak2 kecil itu, adalah seorang ibu yang sekuat seribu lelaki….”.. Ketika ditanya: “Bagaimana si ibu itu boleh lakukan semua itu?”...

Si suami menceritakan: “ … Ketika anak-anak itu mulai pandai bercakap, si ibu membimbing mereka menghafal Al-Qur’an dan selalu memotivasi mereka melakukan itu. Tak pernah berhenti dan tak pernah bosan. Dia selalu katakan kepada mereka, “Siapa yang hafal lebih dulu, dialah yang menentukan makan malam ini…. Siapa yang paling cepat mengulangi hafalannya, dialah yang berhak memilih ke mana kita hendak pergi bersiar – siar nanti” …. Itulah yang selalu dilakukan ibunya, sehingga tercipta semangat bersaing dan berlumba-lumba antara mereka untuk memperbanyak dan mengulang-ulang hafalan Al-Qur’an mereka,” jelas si suami memuji isterinya….

Sebuah keluarga Muslim yang biasa yang boleh melahirkan anak-anak yang luar biasa... Hanya seorang ibu yang biasa. Setiap kita dan semua ibubapa tentu bercita-cita anak-anaknya menjadi generasi yang soleh, cerdas dan bijak... Tetapi tentu perkara itu tidak mudah…. Apatah lagi membentuk anak-anak itu mencintai & mencintai Al-Qur’an, di dalam suasana persekitaran yang serba mencabar…. Memerlukan perjuangan, perlu kekuatan.. Mesti tekun & sabar melawan rasa letih dan susah tanpa kenal batas. Maka wajar jika si ayah mengatakan,”Disebalik anak ini ada seorang ibu yang kekuatannya sama dengan seribu lelaki.”

Ibu si anak cerdas ini, dia adalah lambang seorang perempuan solehah yang mewariskan kesolehannya ke dalam kehidupan rumah tangganya. Dialah contoh perempuan yang pernah diwasiatkan Rasulullah saw kepada kaum lelaki untuk mereka jadikan pendamping hidup diantara sekian banyak wanita.

Dengan menanggalkan keutamaan harta, kecantikan & keturunannya, seperti sabda Rasulullah saw,“Wanita dinikahi kerana 4 perkara : kerana hartanya, keturunannya. kecantikkannya, & agamanya. Maka pilihlah wanita yang taat beragama, nescaya engkau beruntung.” (HR.Bukhari & Muslim)...

Perempuan yang dikenalkan kepada kita dalam cerita diatas, dia sebenarnya tidak memulakan kerja kerasnya ketika anak-anaknya baru belajar bercakap. Tidak. Tetapi jauh sebelum itu, tenaganya telah ditumpahkan untuk mengakrabkan mereka dengan bacaan-bacaan Al-Qur’an semasa mereka masih janin….

Dalam keadaan kehamilannya yang berat, ibu ini hampir setiap hari selalu meluangkan waktu untuk membaca Al-Qur’an, memperdengarkannya janin yang ada dirahimnya, dalam keadaan berbaring, duduk/pun bersandar…. Perjuangan itulah yang berat tapi itu pulalah yang kemudian memudahkan lidah anak-anaknya merangkai kata demi kata dari ayat-ayat Al-Qur’an, saat mereka sebenarnya baru mulai belajar bicara….

Di Negara kita juga, ada ibu2 yang hebat… apakah kaedah yang digunakan utk melahirkan anak2 sedemikian? KREATIVITI… Ibu di atas menggunakan pendekatan BERSAING sesama anak-anak, disamping PENGURBANAN si ibu dan si bapa juga…. Kita juga boleh menggunakan pendekatan2 lain, mengikut kesesuaian kita…. IBU DAN BAPA itu mungkin telah mengenepikan program2 hiburan di TV, dan media2 lain, daripada ditonton oleh mereka dan anak2…. Ada segelintir ibubapa, merekalah yang beriya-iya sangat hendak menonton program2 di TV… INGATLAH, AKHLAK IBUBAPA ADALAH CERMINAN PERIBADI ANAK-ANAK…. Semoga kisah di atas dapat kita jadikan teladan dan pengajaran…



Tiada ulasan:

Catat Ulasan