Isnin, 17 April 2017

Persembahan HATI..


Aku dalam ketandusan segalanya..
Dari itu.. Perkenankanlah aku mencintaiMu
Melalui selembar dua lembar tilawah harianku
Lewat lantunan seayat dua ayat hafazanku

Ya Allah... Inilah hamba-Mu
yang meratap mengharap percikan cintaMu
Engkau tahu
betapa hati berjelaga terus memburu
dosa dan dosa dan dosa
melagukan irama hawa nafsu
kelu lidahku!!! untuk mengaku di hadapanMu
malu jiwaku untuk menatapMu
Ya Allah...
Dalam keluh resah penuh ragu aku menghampiriMu
Menatap diriku sendiri yang selalu berpaling dariMU
Sesekali dosa-dosa kusesali
Tetapi berjuta kali kuulangi
Betapa daku harus menghadapMu
Sedang seluruh saraf batinku hanyalah kisah kepalsuan
Sungguh tiada yang mendesakku, 
kecuali sebuah pengampunanMu
Ya Allah , Ya Tuhanku…


Ya Ilahi…

Kemudian berbilang detik, minit, jam, hari, bulan dan tahun berlalu
Aku mencuba merangkak, menggapai permukaan bumi
Dan menegakkan jiwaku kembali menatap, memohon
dan menghiba di keribaanMu:
“Allahu ya Rahim, Ilahi Rabbi, Perkenankanlah aku mencintaiMu semampuku”.

Allahu ya Rahman, Ilahi Rabii…
Perkenankanlah aku mencintaiMu semampuku
Dengan segala kelemahanku ya Ilahi…
Aku tak sanggup mencintaiMu dengan kesabaran menanggung derita
Umpama Nabi Ayyub, Musa, Isa hingga Al-Musthafa
Kerana itu izinkan aku mencintaiMu
Melalui keluh kesah pengaduanku padaMu
Atas derita batin dan jasadku..
Atas sakit dan ketakutanku..

Kerana itu Ya Allah…
Perkenankanlah aku tertatih mencapai cintaMu
Dalam solat yang cuba kudirikan teragak-agak dalam lekaku
Meski ingatan kadang melayang ke pelbagai permasalahan dunia
Ya Allah Hatiku Hanya Cukup Untuk Satu Cinta
Jika Aku Tak Dapat Mengisinya Dengan Cinta KepadaMu
Kemanakah Wajahku Hendak Kusembunyikan DariMu
Andainya akulah penipu cintaMU.. Izinkanlah agar ianya menjadi nyata..

Ya Ar-Rahman
Dunia yang Engkau Bentangkan Begitu Luas
Bagai Belantara yang Tak Dapat Kutembus
Di Malam Yang Gelap Gelita
Agar Tidak Tersesat Dalam Menjejakinya

Ya Ar-Rahhim
Berikanlah ku alas kaki buat hambaMu agar jalan yang kujejaki terasa nikmat
Meski penuh dengan bebatuan runcing dan duri yang tajam
Hamba sedar semua ini milikmu dan suatu saat
Jika kau kehendaki semuanya akan kembali jua kepadaMu
Hamba pasrahkan kehidupan hamba kepadaMu.

Ku persembahkan kepadaMu harapanku Ya ALLAH . Sekalipun aku seorang yang berdosa wahai Zat yang Maha pemberi dan pemurah
Tatkala sesak dadaku dan sempit perjalanan hidupku... Jadikan rayuanku sebagai jalan mengharap keampunanMu. Hanya Engkau sahaja Yang memiliki keampunan untuk dosa yang tidak akan terhapus ini. Kiranya Engkau belas dan Engkau ampun; itu kebaikanMu & kasih sayangMu.

Bukankah Engkau yang memberi aku makan dan hidayah?.. dan memang selamanyalah Engkau yang memberi anugerah dan ni'mat itu kepadaku...  Semoga sesiapa yang memiliki ihsan mengampunkan kesalahanku dan menutup dosa-dosaku & setiap perkara yang telah lalu. Sekiranya Engkau ampunkan aku , ampunkan dari kederhakaan kezaliman, penganiayaan yang tak pernah terpisah dariku dan jika Engkau membalas siksa terhadapku, aku tidak akan berputus asa.. akan ku terus mencari RAHMATMU.. tidak sanggupku berdepan dengan azabMU..
HARAPANKU
Tulisanku semoga jadi doa..
Tangisanku semoga jadi sesal..
Nafasku semoga jadi tasbih..
Tatapanku semoga jadi rahmat..
Perkenankanlah Ya Rabb...
Harapanku moga jadi kenyataan..
Resahku semoga jadi jawapan..
Deritaku moga jadi kesabaran..
Pelitaku semoga jadi impian..
Kabulkanlah Ya Rabb...
Doa di dalam sujud dan ruku..
Telah menghadirkan cahaya..
Melaksanakan perintah disaat-saat akhir..
Untuk meraih ampunanMu ... Ya Rabb..
Aminn.. Ya Allah.. Ya Arhamarohimin... 

~Jaksa Kotaraja

Tiada ulasan:

Catat Ulasan