Isnin, 13 Mac 2017

SAAT ALLAH RINDUKAN KITA.. HARUSKAH KITA BERPALING ARAH..???


SAAT ALLAH SWT RINDU PADA HAMBANYA ... ALLAH AKAN MENGIRIMKAN SEBUAH HADIAH ISTIMEWA MELALUI MALAIKAT JIBRIL YANG ISI HADIAHNYA ADALAH ‘’UJIAN’’. SAAT ITU LAZIMILAH , RAPATI, BERTAWAKALL PADA ALLAH SWT KERANA DIDALAMNYA ADA PENGAMPUNAN DAN SESUATU YANG BAIK BAKAL DIKURNIAKAN ATAU BERHADAPAN DENGAN KEZALIMAN DIRI SERTA KUFUR NIKMAT…


Saat kita menuju dan merapatkan diri pada yang Esa, pelbagai dugaan serta keperitan yang kita rasa.. barulah kita tahu sesungguhnya dunia ini dipenuhi selimut neraka yang mengerikan.. Dalam dunia akhir zaman ini, masa tidur adalah penting buat mereka yang mengejari dunia.. Solat seolah-olah tiada erti dalam kehidupan mereka. Mereka sanggup langgar syariat solat.. Al~ Quran hanyalah hujah untuk mereka mengizinkan penderhakaan mereka kepada Allah Swt dengan tafsiran sendiri. 

Ketahuilah bahawa (yang dikatakan) kehidupan dunia itu tidak lain hanyalah (bawaan hidup yang berupa semata-mata) permainan dan hiburan (yang melalaikan) serta perhiasan (yang mengurang), juga (bawaan hidup yang bertujuan) bermegah-megah di antara kamu (dengan kelebihan, kekuatan dan bangsa keturunan) serta berlumba-lumba membanyakkan harta benda dan anak-pinak; (semuanya itu terhad waktunya) samalah seperti hujan yang (menumbuhkan tanaman yang menghijau subur) menjadikan penanamnya suka dan tertarik hati kepada kesuburannya, kemudian tanaman itu bergerak segar (ke suatu masa yang tertentu), selepas itu engkau melihatnya berupa kuning; Akhirnya ia menjadi hancur bersepai dan (hendaklah diketahui lagi, bahawa) di akhirat ada azab yang berat (di sediakan bagi golongan yang hanya mengutamakan kehidupan dunia itu) dan (ada pula) keampunan besar serta keredaan dari Allah (disediakan bagi orang-orang yang mengutamakan akhirat) dan (ingatlah, bahawa) kehidupan dunia ini tidak lain hanyalah kesenangan bagi orang-orang yang terpedaya.(Al-Hadid, 57:20)

Berapa ramaikah antara kita kufur kepada nikmat yang Allah Swt kurniakan kepada hambaNYA ???  Bermula dalam kehidupan kita sedari kecil kita diberikan nikmat berupa kebebasan bermanja bermain dan tidur dalam waktu yang panjang, dibelai dan dimanja... Dalam remaja kita pula kita isikan cita-cita dan pengharapan untuk hidup senang tanpa memikirkan akhirat. Akhirat hanyalah kata cinta pada bakal pasangan kita... Tiba saat alam keluarga, kita bina dengan satu semangat yang kuat bagi membahagiakan anak dan isteri dan bermulalah disini apakah jalan yang kita tentukan.. 

Wahai orang-orang yang beriman! Sesungguhnya ada di antara isteri-isteri kamu dan anak-anak kamu yang menjadi musuh bagi kamu; oleh itu awaslah serta berjaga-jagalah kamu terhadap mereka dan kalau kamu memaafkan dan tidak marahkan (mereka) serta mengampunkan kesalahan mereka (maka Allah akan berbuat demikian kepada kamu), kerana sesungguhnya Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.
At-Taghabun, (64: 14-15)

 Bermulah kita mengenali kehidupan dunia berkeluarga. Ada yang mula retak dan putus kekeluargaan apabila pancaroba dugaan KEINDAHAN ''daki dunia'' menjadi idaman, malah ada juga Allah Swt memberikan dugaan @ ujian buat mereka yang Allah SWT rindukan dengan amalan hambaNYA itu. Berbahagialah mereka yang redha akan ujianNYa dan Kembali KepadaNYA..

 Dihiaskan (dan dijadikan indah) kepada manusia: kesukaan kepada benda-benda yang dingini nafsu, iaitu perempuan-perempuan dan anak-pinak; harta benda yang banyak berpikul-pikul, dari emas dan perak; kuda peliharaan yang bertanda lagi terlatih; dan binatang-binatang ternak serta kebun-kebun tanaman. Semuanya itu ialah kesenangan hidup di dunia. Dan (ingatlah), pada sisi Allah ada tempat kembali yang sebaik-baiknya (iaitu Syurga). (Ali-Imran, 3:14) 

Wahai sekalian manusia, bertakwalah kepada Tuhan kamu dan takutilah akan hari (akhirat) yang padanya seseorang ibu atau bapa tidak dapat melepaskan anaknya dari azab dosanya dan seorang anak pula tidak dapat melepaskan ibu atau bapanya dari azab dosa masing-masing sedikit pun. Sesungguhnya janji Allah itu adalah benar, maka janganlah kamu diperdayakan oleh kehidupan dunia dan jangan pula kamu diperdayakan oleh bisikan dan ajakan Syaitan yang menyebabkan kamu berani melanggar perintah Allah.(Luqman, 31:33)



Dan ada bagi mereka yang diakhir usia mereka amat bahagia dari sudut dunia dan akhirat yang mana mereka bersama melazimi banyak amalan sebelum terpejamnya mata..
Sesungguhnya harta kekayaan.. anak anak suami dan isteri itu adalah KURINAAN ALLAH SWT kepada hambaNYA..

engkau tidak akan dapati sesuatu kaum yang beriman kepada Allah dan hari akhirat, tergamak berkasih-mesra dengan orang-orang yang menentang (perintah) Allah dan RasulNya, sekalipun orang-orang yang menentang itu ialah bapa-bapa mereka, atau anak-anak mereka atau saudara-saudara mereka ataupun keluarga mereka. Mereka (yang setia) itu, Allah telah menetapkan iman dalam hati mereka dan telah menguatkan mereka dengan semangat pertolongan daripadaNya dan Dia akan memasukkan mereka ke dalam Syurga yang mengalir di bawahnya beberapa sungai, mereka tetap kekal di dalamnya. Allah reda akan mereka dan mereka reda (serta bersyukur) akan nikmat pemberianNya. Merekalah penyokong-penyokong (agama) Allah. Ketahuilah! Sesungguhnya penyokong-penyokong (agama) Allah itu ialah orang-orang yang berjaya.
(Al-Mujaadilah, 58:22)


Bagiku .. satu pengharapan yang amat besar cita-cita untuk hidup bahagia dunia dan akhirat bersama pasanganku ... TETAPI ... aku amat malu pada Allah Swt, kerana aku terlalu banyak memohon dan meminta-minta dari banyak bersyukur kepadaNYA.. 
Ya Allah... aku memohon keampunan atas kekufuran nikmat yang banyak telah Kau kurniakan bagiku.. Sesungguhnya aku menzalimi diriku... maka itu KAU ampunilah daku... tiada lain tuhan selainMU ya ALLAH rabbul izzati.. Segala puji- pujian bagiMU ya ALLAH.. aku berserah dan bertawakal padaMU.. semoga PENGAKHIRAN HIDUP@KEMATIANKU DALAM KETAKWAAN...Aminn ya Allah...

~WALLAHU'ALAM
~Jaksa Kotaraja

Tiada ulasan:

Catat Ulasan