Sabtu, 18 Mac 2017

BERUNTUNGLAH PADA YANG BERDOA DI AKHIR SOLAT...

...Tiap Muslim di muka bumi yang memohonkan suatu permohonan kepada Allah, pastilah permohonannya itu dikabulkan Allah, atau dijauhkan Allah daripadanya sesuatu kejahatan, selama ia mendoakan sesuatu yang tidak membawa kepada dosa atau memutuskan kasih sayang...


Doa diakhir solat adalah menunjukkan kita lemah sebagai hamba dan amat berkendakkan banyak perkara kepada Allah SWT. Boleh dikatakan seseorang itu angkuh atau sombong bila enggan berdoa. Bukan lama pun untuk berdoa... Doa adalah satu kesyukuran buat manusia kerana diberikan peluang untuk meminta atau merubah apa yang diidamkan atau dihajatkan dan mengelakkan kita memohon selainNYA. 

Banyak firman Allah SWT. dan hadits Rasulullah SAW. yang menerengkan tentang doa dan merintahkan orang-orang beriman agar berdoa diantaranya adalah sebagai berikut:
Dalam Al-Quran dicatatkan..

Surat Al-A'râf ayat 55-56




Ertinya: "Mohonlah (berdoalah) kamu kepada Tuhanmu dengan cara merendahkan diri dan cara halus, bahwasannya Allah tidak menyukai orang-orang yang melampaui batas; dan janganlah kamu berbuat kebinasaan di bumi (masyarakat) setelah la baik; dan mohonlah (berdoalah) kamu kepada Allah dengan rasa takut dan loba (sangat mengharap); bahwasannya rahmat Allah itu sangat dekat kepada orang-orang, yang ihsan (Iman kepada Allah dan berbuat kebajikan)."

Surah Al-Baqarah ayat 186




Ertinya: "Dan apabila hamba-hamba-Ku bertanya kepada engkau tentang Aku, maka sesungguhnya Aku sangat dekat (kepada mereka). Aku perkenankan doa orang-orang yang mendoa apabila ia memohon (mendoa) kepada-Ku. Sebab itu, hendaklah mereka memenuhi (seruan)-Ku dan hendaklah mereka beriman kepada-Ku, mudah-mudahan mereka mendapat petunjuk."

Surah Al-Mu'min, ayat 60






Ertinya: "Dan berfirman Tuhanmu "Memohonlah (mendoalah) kepada-Ku, Aku pasti perkenankan permohonan (doa) mu itu."

Surah Al-A'râf, ayat 180:




Ertinya: "Dan Allah mempunyai nama-nama yang sangat indah (Al-Asmâ'u al-Husnâ), maka memohonlah kamu kepada-Nya dengan (menyebut) nama-nama itu."


Surah Al-Isrâ', ayat 110




Ertinya: "Katakanlah olehmu hai Muhammad: berdoalah (pujilah) akan Allah atau berdoalah (pujilah), akan Ar-Rahmân (Maha penyayang)."

Surah Yûnûs, ayat 10





Ertinya: "Doa (percakapan) mereka di dalamnya (syurga), adalah Allâhumma (Maha Suci Engkau wahai Tuhan)."


Al-Hadits

Diriwayatkan dari Abû Dâud dan Al-Turmudzî



Ertinya: "Doa itu adalah lbadah.


Diriwayatkan dari Al-Turmudzî yang artinya sebagai berikut:
"Barangsiapa dibukakan pintu doa untuknya, berarti telah dibukakan pula untuknya segala pintu rahmat. Dan tidak dimohonkan kepaia Allah, yang lebih disukai-Nya selain daripada dimohonkan 'afiyah. Doa itu memberi manfaat terhadap yang telah diturunkan dan yang belum diturunkan. Dan tak ada yang dapat menangkis ketetapan Tuhan, kecuali Doa. Sebab itu berdoa kamu sekalian." (HR. Al-Turmudzî).

Diriwayatkan dari Al-Turmudzî



Ertinya: "Tiap Muslim di muka bumi yang memohonkan suatu permohonan kepada Allah, pastilah permohonannya itu dikabulkan Allah, atau dijauhkan Allah daripadanya sesuatu kejahatan, selama ia mendoakan sesuatu yang tidak membawa kepada dosa atau memutuskan kasih sayang." (HR Al-Thurmudzî).



“DOA DI AKHIR SOLAT SEBELUM SALAM, DISYARIATKAN BERDASARKAN SUNNAH YANG CUKUP BANYAK, Dan ijma' kaum muslimin... Kerana ketika itu, seseorang itu masih menghadap Rabb-Nya dan bermunajat kepada-Nya.... Maka tidak elok meninggalkan (solat), tanpa meminta kepada Tuhannya ketika itu..”pelbagai doa boleh kita mohon dan dibawah inilah antara doa yang Rasulullah mohon..

1] اَللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ مِنْ عَذَابِ جَهَنَّمَ , وَمِنْ عَذَابِ اَلْقَبْرِ , وَمِنْ فِتْنَةِ اَلْمَحْيَا وَالْمَمَاتِ , وَمِنْ شَرِّ فِتْنَةِ اَلْمَسِيحِ اَلدَّجَّالِ
“Ya Allah, sesungguhnya aku berlindung kepada-Mu dari AZAB JAHANNAM, DARI AZAB KUBUR, dari fitnah kehidupan dan kematian, dan dari keburukan fitnah Al-Masih Dajjal.”... (Muttafaq 'alaih)..



2]
اللَّهُمَّ إنِّي ظَلَمْت نَفْسِي ظُلْمًا كَثِيرًا ، وَلَا يَغْفِرُ الذُّنُوبَ إلَّا أَنْتَ ، فَاغْفِرْ لِي مَغْفِرَةً مِنْ عِنْدِك وَارْحَمْنِي ، إنَّك أَنْتَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ
“Ya Allah, Sesungguhnya aku telah menzalimi diriku sendiri dengan kezaliman yang banyak... Tidak ada yang mengampuni dosa-dosa kecuali Engkau... Maka ampunilah aku dengan ampunan dari sisi-Mu. dan rahmati aku.... Sesungguhnya Engkau Maha Pengampun lagi Penyayang.”.. (Muttafaq 'Alaih)....


3]
اَللَّهُمَّ أَعِنِّي عَلَى ذِكْرِكَ وَشُكْرِكَ وَحُسْنِ عِبَادَتِكَ
“Ya Allah, Bantu aku untuk mengingati-Mu, bersyukur kepada-Mu, dan memperbaiki ibadah kepada-Mu.”.. (HR. Ahmad, Abu Dawud)



4] Ibn Yasaf berkata bahwa pada suatu ketika ‘Aisyah R.A ditanya tentang doa yang banyak dibaca oleh Nabi Saw, maka ‘Aisyah menjawab bahwa doa yang banyak atau sering dibaca oleh Nabi Saw adalah doa berikut ini:

اللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ مِنْ شَرِّ مَا عَمِلْتُ وَمِنْ شَرِّ مَا لَمْ أَعْمَلْ بَعْدُ
''Ya Allah sesungguhnya aku mohon perlindungan kepadaMu dari kejahatan yang pernah aku perbuat dan dari kejahatan yang belum aku perbuat''. (HR. Al-Nasa-i)



5] Dari Anas ra, bahwasanya Nabi Muahmmad SAW banyak membaca doa berikut:
يَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ ، ثَبِّتْ قَلْبِي عَلَى دِينِكَ

Ya Allah, Tuhan Yang bisa membolak-balikkan hati, teguhkanlah hatiku agar senantiasa berpegang teguh kepada agamaMu.
(HR.Al-Bukhari)

Jadi, marilah kita menjadi seorang yang selalu berdoa..  Moga moga kita menjadi insan yang bertakwa dan merendahkan diri pada Allah SWT serta kita berada dinaungan lindungan dari fitnah serta kejahatan terang dan kegelapan... aminn...
~Wallahu'alam
~Jaksa Kotaraja

Tiada ulasan:

Catat Ulasan