Selasa, 18 Mac 2014

LIHATLAH !! DENGARLAH !! IKUTLAH !! AL~QURAN RAHMAT SERTA SYAFAAT BAGI MANUSIA


.. Makanya seakan mereka itu lebih bijak,tetapi itulah haiyawan yang SESAT DAN HINA dari segala haiyawan yang melata dialam ini.Ingatlah bahawa Allah Swt telah menurunkan Al~quran itu penuh dengan RAHMAT SERTA SYAFAAT sehingga manusia itu hidup dalam selengkap-lengkapnya sebagai orang ''mukmin''..

Bahawa sesungguhnya manusia itu memang telah diserukan didalam dunia ini untuk mengabdikan diri pada penciptaNYA.Tidak ada dalih lagi buat yang mengakui islam atau kerana dilahirkan dalam islam.
Firman ALLAH SWT dalam Al~Quran Az-Zariat,56 Maksudnya: 
Tidak Aku jadikan jin dan manusia melainkan untuk beribadah(menyembah) kepadaKu.  Sebagai contoh kecil didunia fana ini ,jika kita reka sesuatu robot atau kenderaan,pasti kita mahukan ianya menuruti perintah kita dan jika mengengkari @melawan, pasti kita akan musnahkannya.
Pertembungan orang yang berbaka islam atau penganut islam terpaksa atau islam atas nama, pasti mereka sering mempertikaikan tentang hukum islam itu sendiri.
Firman Allah Swt dalam Surah al-Nisa, 59
“Wahai orang-orang yang beriman, taatlah kamu kepada Allah dan taatlah kamu kepada Rasul dan juga kepada Ulil Amri (Orang-orang yang berkuasa) dari kalangan kamu. Kemudian jika kamu berbantah-bantah (berselisihan) dalam sesuatu perkara, maka hendaklah kamu mengembalikan kepada kitab Allah (al-Qur’an) dan (sunnah)RasulNYa jika kamu benar-benar beriman kepada Allah dan hari akhirat. Yang demikian adalah lebih baik (bagi kamu) dan lebih elok pula kesudahannya”

Ramai orang ''islam'' telah sendirinya menolak hukum ALLAH SWT. Mereka marah apabila sesuatu hukum kena pada batang hidung mereka,sehingga sanggup menuduh ULAMA @ Pendakwah menghina serta mencerca mereka.Padahal pendakwah atau ulama itu bercakap atau berhujah mengenai hukum ALLAH berdasarkan apa yang difirmankan Allah Swt serta dihadiskan dari Rasulullah Saw. Pembantah@mereka yang membantah mengunakan idealogi,fakta sendiri ,kepentingan diri dan arus kemodenan untuk menyanggkal hukum islam itu sendiri dan Makanya seakan mereka itu lebih bijak,tetapi itulah haiyawan yang SESAT DAN HINA dari segala haiyawan yang melata dialam ini.Ingatlah bahawa Allah Swt telah menurunkan Al~quran itu penuh dengan RAHMAT SERTA SYAFAAT sehingga manusia itu hidup dalam selengkap-lengkapnya sebagai orang ''mukmin''.
Imam Al-Ghazali mengatakan, "kalau nafsu menguasai akal maka hina manusia itu lebih daripada haiwan dan kalau akal menguasai nafsu maka mulia manusia itu lebih daripada Malaikat."

Firman Allah Swt dalam surah AL~ Araf 179.
Dan sesungguhnya Kami jadikan untuk neraka jahanam banyak dari jin dan manusia yang mempunyai hati (tetapi) tidak mahu memahami dengannya (ayat-ayat Allah), dan yang mempunyai mata (tetapi) tidak mahu melihat dengannya (bukti keesaan Allah) dan yang mempunyai telinga (tetapi) tidak mahu mendengar dengannya (ajaran dan nasihat); mereka itu seperti binatang ternak, bahkan mereka lebih sesat lagi; mereka itulah orang-orang yang lalai.


Firman Allah Swt dalam surah al Baqarah, 229.
تِلْكَ حُدُودُ اللَّهِ فَلَا تَعْتَدُوهَا وَمَن يَتَعَدَّ حُدُودَ اللَّهِ فَأُولَٰئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ
"demikianlah batasan hukum Allah swt maka janganlah kamu melampauinya dan barangsiapa melanggar sempadan hukum Allah swt maka mereka adalah orang - orang yg zalim"

Firman AllAh Swt dalam Surah Al-Baqarah,120
Orang-orang Yahudi dan Nasrani tidak sekali-kali akan bersetuju atau suka kepadamu (wahai Muhammad) sehingga engkau menurut agama mereka (yang telah terpesong itu). Katakanlah (kepada mereka): "Sesungguhnya petunjuk Allah (agama Islam itulah petunjuk yang benar". Dan demi sesungguhnya jika engkau menurut kehendak hawa nafsu mereka sesudah datangnya (wahyu yang memberi) pengetahuan kepadamu (tentang kebenaran), maka tiadalah engkau akan peroleh dari Allah (sesuatupun) yang dapat mengawal dan memberi pertolongan kepadamu. 

Dalam dunia moden serta adanya siber serta jaringan maklumat, ''banyak orang'' pula melayari info islam. Sesungguhnya beramal dan belajar tanpa guru samalah berguru dengan ''iblis''.betapa ramai yang mengambil imu islam utnuk diperbahaskan dengan cara ''MENCEDOK'' DAN MENYIMBAH'' ke arah lain@buat andaian untuk bersembang ilmu. Sepatutnya carilah seorang guru,ilmuan  islam,guru mursyid atau orang yang mengamalkan Al~Quran untuk dibuat rujukan, bukan bersandarkan bulat pada  internet.Inilah diistilahkan sebagai menyesatkan orang lain.
Firman Allah Swt dalam surah Al~Ambia,7 
“…maka tanyakanlah olehmu kepada orang-orang yang berilmu, jika kamu tiada mengetahui”

Allah Swt berfirman Surah Al-An'aam, 153
"Dan bahawa sesungguhnya inilah jalanKu (agama Islam) yang betul lurus, maka hendaklah kamu menurutnya; dan janganlah kamu menurut menurut jalan-jalan (yang lain dari Islam), kerana jalan-jalan (yang lain itu) mencerai-beraikan kamu dari jalan Allah, Dengan yang demikian itulah Allah perintahkan kamu, supaya kamu bertaqwa."

Sesungguhnya marilah kita menigkatkan ketakwaan kita pada Allah Swt dan sampaikanlah pada sahabat kita pentingnya ''ilmu islam itu''.Suka mengingatkan pada diri sendiri dalam Firman Allah Swt surah Al~Isra' ,36.
“Dan janganlah kamu mengikuti apa yang kamu tidak mempunyai pengetahuan tentangnya. Sesungguhnya pedengaran, penglihatan dan hati semua itu akan diminta pertanggungjawapkan”.

Wasallam
Wallahu'alam
Jaksa kotaraja.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan