Selasa, 25 Mac 2014

FARDU KIFAYAH SERING DIPERMAINKAN DAN DIPERSENDAKAN OLEH MASYARAKAT MELAYU..??

..fardu kifayah di perlekehkan atau dihinakan.Bila@jika ada perkara berlaku seperti kematian mulalah mereka untuk mengelak dengan berkata ''ala fardu kifayah,yang lain buat,aku tak payah,,'' atau '' aahh orang lain lah yang buat..kita tak payah !! '' jika kita lihat ianya satu penghinaan terhadap rukun islam. Fardu kifayah terbina didalam rukun islam..
Sebelum ini banyak perkara ''sunat'' yang masyarakat lalai atau leka dan tidak tahu akan hukum sunat muakkad, sunat hai'ah ,  sunat ab'ad , sunat rawatib.penjelasan tentangnya secara ringkas adalah

Sunat Muakkad
adalah sesuatu perkara sunat yang dituntut yang seakan wajib atau yang menghampiri wajib seperti solat aidilfitri,solat aidiladha,solat rawatib , solat witir, solat tahjud dan banyak solat yang lain.

Sunat Ab'ad
sesuatu perkara dalam solat fardu yang kita ''tertinggalkan'' secara tidak sengaja dan perlu digantikan dengan ''sujud sahwi'' jika kita sedar.bagi yang sengaja meninggalkanya adalah terbatal solatnya. contohnya seperti tasyahud awal @ tahyat awal jika tertinggal

Sunat Hai'ah
sesuatu perkara dalam solat fardu yang kita ''tertinggalkan''@tinggalkan secara sengaja a  ianya tidak perlu pula digantikan sengan sujud sahwi.  ini bermaknakita tidak boleh sewenangnya tinggalkannya walaupun solat itu sah,cuma mungkin mengurangi pahala solat dan seakan tercacat sedikit solatnya. contohnya ialah apabila tidak membaca doa iftitiah, tidak membaca tasbih dalam rukun sujud atau ruku' , meng'aminkan alfatihah dan banyak perkara lagi.

Fardu Kifayah
''Kifayah'' dari segi bahasa bermaksud 'mencukupi' dan 'memadai'Amat malang sekali sering perkataan fardu kifayah di perlekehkan atau dihinakan.Bila@jika ada perkara berlaku seperti kematian mulalah mereka untuk mengelak dengan berkata ''ala fardu kifayah,yang lain buat,aku tak payah,,'' atau '' aahh orang lain lah yang buat..kita tak payah !! '' jika kita lihat ianya satu penghinaan terhadap rukun islam. Fardu kifayah terbina didalam rukun islam.
firman Allah dalam surah AL ~Imran 112 yang bemaksud “Ditimpakan ke atas mereka kehinaan di mana sahaja mereka berada kecuali mereka yang berhubungan dengan tali Allah dan tali daripada manusia” , di mana tali Allah adalah hubungan peribadi yang bersifat fardu ain dengannya, sementara tali dari manusia adalah kerja-kerja yang bersifat fardu kifayah.

Fardu Kifayah merupakan perintah Allah yang wajib dilakukan oleh sebahagian lelaki Islam.Fardhu Kifayah  ialah perkara yang wajib dilakukan oleh sebahagian anggota masyarakat untuk menjaga kepentingan Umat Islam. Contohnya menguasai ilmu atau kepakaran dalam sesuatu bidang seperti pendidikan, teknologi, perubatan, kejuruteraan dan perkara lain yang boleh mendatangkan kepentingan kepada Ummah. Fardu Kifayah juga ditafsirkan sebagai “perbuatan yang wajib dilakukan oleh seseorang atau sekumpulan anggota masyarakat Islam, tanpa melihat siapa yang mengerjakannya. Apabila telah dilakukan maka hilanglah tuntutan kewajiban itu terhadap orang lain. Tetapi apabila tidak ada seseorang pun yang melakukannya, maka semuanya berdosa, seperti solat berjemaah , mendirikan tempat beribadat, rumah sakit, menyembahyangkan mayat dan sebagainya
Beza fardu A'in dan Kifayah adalah antara dua kewajiban ini ialah fardu ain wajib dilakukan oleh setiap individu Muslim yang mukallaf, manakala fardu kifayah hanyalah wajib dikerjakan oleh seseorang atau sekumpulan orang sahaja.

Wallahu'alam
Jaksa kotaraja

 @ Digalakkan rujuk pada Ulul Amri

Tiada ulasan:

Catat Ulasan