Ahad, 23 Disember 2012

UMMUL MUKMININ YANG AKHIR MENINGGAL DUNIA

 ...sesungguhnya tiang agama tidak akan kukuh dengan campur tangan wanita apabila tiang itu telah miring(condong), dan tidak boleh diperbaiki oleh wanita apabila telah hancur. Jihad wanita adalah tunduk kepada segala ketentuan, mengasuh anak, dan mencurahkan kasih sayangnya.”

“ Ummu Salamah adalah wanita terhormat, berhijab dan suci. Namanya Hindun binti Abu Umayyah bin Mughirah bin Abdullah bin Umar bin Makhzum bin Yaqzhah bin Murrah Al-Makhzumiyah. Ummu Salamah merupakan sepupu kepada Khalid bin Walid yang digelar Pedang Allah dan Abu Jahal bin Hisyam.D
ilahirkan di Makkah, tahun ke 30 sebelum Hijrah.  Dia termasuk wanita yang pertama kali berhijrah. Sebelum menjadi isteri Nabi Muhammad s.a.w, Ummu Salamah menikah dengan Abu Salamah bin Abdul Asad Aal-Makhzumi, seorang lelaki yang soleh.”


Mari kita melirik sejenak kehidupan Ummu Salamah sebelum kedatangan islam. Ummu Salamah adalah seorang wanita yang sangat terhormat dan mulia, berasal dari keluarga yang terhormat kerana beliau berasal dari bani Makhzum. Ayahnya juga adalah seorang tokoh Quraisy yang dermawan dan pemurah dan selalu memberi bekal kepada musafir yang kehabisan bekal. Dibesarkan dalam lingkungan keluarga yang dermawan membuatkan Ummu Salamah menjadi seorang yang dermawan, mempunyai hati yang bersih serta sangat menghayati erti belas kasihan sehingga memancarlah kebaikan dan kemurahan hatinya kepada manusia.
Asal gelaran Ummu Salamah ialah, apabila Hindun melahirkan seorang anak bernama Salamah disana lalu mendapat gelaran
“Ummu Salamah” - ibu Salamah.

Sejak kecil lagi Ummu Salamah sudah menampakkan keperibadian yang kuat untuk menjadi wanita terhormat. Beliau juga memiliki rupa paras yang cantik jelita. Setelah meningkat dewasa, Ummu Salamah dipinang oleh Abdullah(Abu Salamah) bin Abdul Asad bin Hilal bin Abdullah bin Umar bin Makhzum. Abu Salamah merupakan seorang pemuda Quraisy yang terkenal dengan kesatriaan beliau menunggang kuda, beliau juga saudara sesusu Nabi Muhammad s.a.w. Pernikahan Hindun (Ummu Salamah) dan Abu Salamah dilangsungkan dan mereka hidup bahagia. Setelah Islam tersebar ke Mekah, Ummu Salamah dan suaminya termasuk antara yang segera beriman kepada Allah s.w.t.

Ketika hendak berhijrah ke Madinah, Ummu Salamah dan suaminya mengalami peristiwa yang amat memilukan. Ketika Abu Salamah, Ummu Salamah dan putera mereka, Salamah bin Abu Salamah sedang bersiap sedia mahu ke Madinah, berlaku pergaduhan antara keluarga bani Asad dan Bani Mughirah. Keluarga bani Mughirah (keluarga Ummu Salamah) tidak membenarkan Abu Salamah membawa Ummu Salamah pergi ke Madinah manakala bani Asad ( keluarga Abu Salamah) pula tidak membenarkan anak mereka ( Salamah) bersama Ummu Salamah. Setelah itu keluarga bani Mughirah dan bani Asad merebut putera mereka dan keluarga bani Asad berjaya mendapatkan putera Ummu Salamah. Ummu Salamah dibawa pulang oleh keluarganya ( bani Mughirah), anaknya dibawa oleh keluarga suaminya (bani Asad) manakala suaminya, Abu Salamah meneruskan perhijrahan ke Madinah. Maka Ummu Salamah terpisah dengan anak dan suaminya. Namun begitu Ummu Salamah diberi kesabaran yang tinggi untuk terus sabar melalui ujian itu.

Sejak terpisah dengan suami dan anaknya, setiap pagi Ummu Salamah akan pergi ke tanah lapang dan duduk sambil menangis. Hal itu dilakukan selama setahun sehingga pada suatu hari seorang sepupunya dari bani Mughirah melihatnya dan berkata kepada keluarga bani Mughirah yang lainya;

“ Tidakkan kalian merasa simpati terhadap wanita malang itu? Kalian telah memisahkannya dari suami dan anaknya.”

Tidak lama selepas itu keluarga bani Mughirah membenarkan Ummu Salamah pergi mencari suaminya di Madinah. Keluarga bani Asad juga mengembalikan puteranya, Salamah kepada Ummu Salamah. Lalu Ummu Salamah mengeluarkan untanya dan membawa bersama puteranya keluar mencari suaminya. Beliau memulakan perjalanan sendirian bertemankan puteranya yang masih kecil, namun pergantungannya kepada Allah sentiasa melebihi segala-galanya.


Di dalam perjalanan, beliau bertemu dengan Utsman bin Thalhah dan Utsman membantu perjalanannya sehingga beliau bertemu dengan suami tercinta, Abu Salamah.Sewaktu sampai di at-Tan’im Ummu Salamah bertemu dengan Utsman bin Thalhah. Dia bertanya kepadaku:’Hendak kemana anda wahai puteri Zaad ar-Rakbi?’. ‘Aku hendak menyusul suamiku di Madinah”, jawabnya. Utsman berkata: ‘apakah ada seseorang yang menemanimu?. Ummu Salamah menjawab: ‘Tidak! demi Allah! melainkan hanya Allah kemudian anakku ini’. Dia menyahut: ‘Demi Allah engkau tidak boleh ditinggalkan sendirian’

Selanjutnya dia memegang tali kekang unta dan menuntunnya untuk menghantar Ummu Salamah. Demi Allah tiada aku kenal seorang laki-laki Arab yang lebih baik dan lebih mulia dari Ustman bin Thalhah. Apabila  singgah di suatu tempat, dia mempersilahkan aku berhenti dan kemudian dia menjauh dariku menuju sebuah pohon dan dia berbaring dibawahnya. Apabila kami hendak melanjutkan perjalanan, dia mendekati untaku untuk mempersiapkan dan memasang pelananya kemudian menjauh dariku seraya berkata: ‘Naiklah!’. Apabila aku sudah naik ke atas unta dia mendatangiku dan menuntun untaku kembali. Demikian seterusnya yang dia lakukan hingga mereka sampai di Madinah. 

Tatkala dia melihat desa Bani Umar bin Auf di Quba’ yang merupakan tempat dimana suaminya, Abu Salamah berada di tempat hijrahnya. Dia berkata:’Sesungguhnya suamimu berada di desa ini, maka masuklah ke desa ini dengan berkah Allah’. Sementara Ustman bin Thalhah langsung kembali ke Mekah”...diceritakan semula kisahnya kepada suaminya,Abu Salamah.
 Setelah bertemu dengan suaminya di Madinah, Ummu Salamah hidup bahagia dan dapat beribadah dengan tenang dan bertaqwa serta menggali setiap bentuk kebaikan daripada Rasulullah s.a.w. Ummu Salamah berusaha keras mendidik empat anaknya ( Zainab, Umar, Salamah dan Durrah) dengan menanamkan kecintaan kepada Allah dan Rasulullah.

Ummu Salamah sangat menyokong suaminya untuk berjuang di medan jihad. Beliau setia menyembuhkan luka-luka pada badan suaminya seusai peperangan,sehinggalah suaminya mengalami kecederaan teruk ketika perang Uhud. Ketika terbaring menanti detik kematian, terjadilah perbualan yang sangat mengharukan antara Abu Salamah dan Ummu Salamah. Ziyad bin Abu Maryam menuturkan, saat itu Ummu Salamah berkata,
“Aku mendengar bahawa jika seorang isteri ditinggal mati oleh suaminya, sementara suaminya itu menjadi penghuni syurga, lalu isterinya tidak menikah lagi, maka Allah akan mengumpulkan mereka kembali di dalam syurga. Kerana itu aku bersumpah bahawa engkau tidak akan menikah lagi (seandainya aku yang mati terlebih dahulu) dan aku tidak akan menikah lagi setelah engkau mati.”
Abu Salamah berkata, “Adakah engkau mahu taat kepadaku?”
Ummu Salamah menjawab, “ya.”
Abu Salamah berkata,'' Jika aku mati terlebih dahulu maka menikahlah lagi''. Ya Allah, jika aku mati maka berilah Ummu Salamah seorang suami yang lebih baik dariku yang tidak akan membuatnya sedih dan tidak akan menyakitinya''


Pada detik-detik akhir hidupnya, Rasulullah Shallallahu Alaihi Wassalam. selalu berada di samping Abu Salamah dan senantiasa memohon kesembuhannya kepada Allah. Akan tetapi, Allah berkehendak lain. Beberapa saat kemudian maut datang menjemput. Rasulullah menutupkan kedua mata Abu Salamah dengan tangannya yang mulia dan bertakbir sembilan kali. Di antara yang hadir ada yang berkata, “Ya Rasulullah, apakah engkau sedang dalam keadaan lupa?” Beliau menjawab, “Aku sama sekali tidak dalam keadaan lupa, sekalipun bertakbir untuknya seribu kali, dia berhak atas takbir itu.”

Tidak lama selepas itu, Abu Salamah meninggal dunia. Allah memakbulkan doa Abu Salamah apabila setelah kematiannya, Allah mendatangkan insan paling mulia kepada Ummu Salamah. Setelah kematian suaminya, Rasulullah s.a.w telah mengutus Hathib bin Abi Balta’ah menemui Ummu Salarnah dengan maksud meminangnya untuk beliau
 (Rasulullah s.a.w ).(Setengah perpendapat Rasulullah s.a.w  sendiri meminang Ummu Salamah.) Ummu Salamah berkahwin dengan Rasulullah s..a.w dan termasuk dalam keluarga yang mulia dan suci. Betapa Allah mengagungkan Ummu Salamah, keagungan yang tiada tolak bandingnya dengan dunia dan seluruh isi dunia. Ummu Salamah menjalani kehidupan yang sangat bahagia dan barakah bersama Rasulullah s.a.w.

Dalam bulan syawal, tahun ke 4 Hijrah, Rasulullah s.a.w. menikahi Ummu Salamah.
Rasulullah  datang meminangnya dengan tujuan;
1)Untuk menghilangkan rasa sedih serta menghormati jasa-jasa suaminya terhadap Islam.
2)Untuk sama-sama memelihara anak-anak yang ditinggal oleh ayahnya demi Islam.
3)Untuk memuliakan serta menghormati isteri dari golongan orang yang baik-baik.
4)D
apat memecah tembok permusuhan dengan kabilah Bani Makhzun terhadap Islam dan memadamkan kebencian mereka.  

Pada waktu Rasulullah menyatakan hasratnya untuk mengahwininya, Zainab berkata, "Hamba ini sudah tua dan mempunyai beberapa orang anak yatim. Dan semua orang tahu betapa hamba sangat sayangkan suami hamba itu. Lagi pun, hamba adalah seorang wanita yang sangat cemburu.Aku juga tidak mempunyai wali yang menyaksikan."
Mendengar ini, Rasulullah menjawab, "Sesungguhnya saya lebih tua dari mu, ya Ummu Salamah. Adapun tentang anak-anakmu ada Tuhan yang melindungi mereka dan Tuhan tidak akan mensia-siakan mereka. Mereka di bawah jagaan Tuhan serta dalam pemeliharaan Rasul-Nya. Tentang dirimu pula, Tuhan akan menggantikan dengan suami yang lebih baik dari Abdullah dan cemburumu itu, Allah akan menghilangkannya."

 Ummu Salamah menjadi seorang isteri yang sangat baik kepada Rasulullah s.a.w. Beliau banyak membantu dakwah Rasulullah s.a.w kerana beliau memiliki pemikiran yang bernas. Diceritakan dalam satu kisah ketika perjanjian Hudaibiyah, setelah selesai menandatangani perjanjian damai dengan kaum musyrik, Rasulullah s.a.w berkata kepada para sahabatnya,
“ Bersiap-siaplah, sembelihlah haiwan-haiwan korban kalian dan cukurlah rambut kalian.”

Namun, saat itu tidak ada seorang pun sahabat yang berdiri dan melaksanakan perintah baginda walaupun perintah itu diulang sebanyak tiga kali oleh Rasulullah s.a.w. Melihat tidak ada tindakan dari pihak sahabatnya, Rasulullah lantas masuk ke khemah dan menemui Ummu Salamah, menceritakan kejadian tersebut. Disinilah Ummu Salamah memainkan peranannya dengan baik sekali. Wanita yang punya pemikiran yang hebat ini menyelamatkan para sahabat dari derhaka kepada Rasulullah s.a.w. Ummu Salamah berkata;
“ Wahai Nabi Allah, apakah engkau ingin sahabat-sahabatmu mengerjakan perintahmu? Keluarlah dan jangan berbicara dengan siapa pun sebelum engkau menyembelih haiwan korbanmu, memanggil pencukur untuk mencukur rambutmu.”

Rasulullah s.a.w mengikut saranan Ummu Salamah. Baginda keluar tanpa berbicara dengan siapa pun lalu menyembelih haiwan korbannya serta mencukur rambutnya. Ketika para sahabat melihat tindakan baginda, para sahabat lantas bangkit dan menyembelih haiwan korban mereka serta mencukur rambut mereka.

Ummu Salamah juga sangat menyayangi orang-orang yang ada disekelilingnya. Beliau akan sentiasa bahagia jika dapat memberi khabar gembira kepada orang sekelilingnya. Beliau juga yang menyampaikan khabar kepada Abu Lubabah bahawa Allah telah menerima taubatnya. Ummu Salamah juga pernah memujuk Rasulullah untuk memaafkan Abu Sufyan bin Harits dan Abdullah bin Abu Umayyah. Ketika mereka berdua ingin menemui Rasulullah s.a.w di Abwa’, mereka berusaha mengadap baginda namun ketika melihat kedatangan mereka, Rasulullah lantas memalingkan muka kerana tidak dapat menerima perlakuan mereka selama ini yang sangat menyakitkan baginda(disebabkan penyiksaan mereka yang keras terhadap kaum muslimin menjelang beliau hijrah dari Mekah). Namun Ummu Salamah bertindak memujuk Rasulullah dengan berkata;
“ Wahai Rasulullah, bagaimanapun mereka bukanlah orang yang paling menyakitimu selama ini.” Akhirnya hati beliau menjadi luluh, lalu mengizinkan keduanya masuk. Maka masuklah keduanya dan menyatakan keislaman serta bertobat di hadapan Rasulullah.


Sikapnya terhadap Fitnah

Ummu Salamah selalu berada di rumahnya, senantiasa ikhlas beribadah kepada Allah Subhanahu Wa Ta’ala dan menjaga Sunnah suaminya tercinta pada masa (khilafah) Abu Bakar ash-Shiddiq dan Umar bin al-Khaththab..

Pada masa khilafah Utsman bin Affan ia melihat kegoncangan situasi serta perpecahan kaum muslimin dikalangan khalifah. Bahaya fitnah semakin memuncak di langit kaum muslimin. Maka beliu pergi menemui Utsman dan menasihatinya supaya tetap berpegang teguh pada petunjuk Rasulullah Shallallahu Alaihi Wassalam. serta petunjuk Abu Bakar dan Umar bin al-Khaththab, tidak menyimpang dan petunjuk tersebut selama-lamanya.

Apa yang dikhawatirkan Ummu Salamah terjadi juga, yaitu peristiwa terbunuhnya Utsman yang saat itu tengah membaca Al-Qur’an dan angin fitnah tengah bertiup kencang terhadap kaum muslimin. Pada saat itu Aisyah telah membulatkan tekad untuk keluar menuju Bashrah disertai Thalhah bin Ubaidillah dan Zubair bin al-’Awwam dengan tujuan berbincang dengan Ali bin Abi Thalib. Maka Ummu Salamah mengirim surat yang memiliki sastra indah kepada Aisyah.

“Dari Ummu Salamah, isteri Nabi Shallallahu Alaihi Wassalam., untuk Aisyah Ummul-Mu’ minin.
Sesungguhnya aku memuji Allah yang tidak ada ilah (Tuhan) melainkan Dia.(ALLAH)
Amma ba’du.
Engkau sungguh telah merobek pembatas antara Rasulullah Shallallahu Alaihi Wassalam. dan umatnya yang merupakan hijab yang telah ditetapkan keharamannya.
Sungguh Al-Qur’an telah memberimu kemuliaan, maka jangan engkau lepaskan. Dan Allah telah menahan suaramu, maka janganlah engkau niengeluarkannya Serta Allah telah tegaskan bagi umat ini seandainya Rasulullah Shallallahu Alaihi Wassalam. mengetahui bahwa kaum wanita memiliki kewajiban jihad (berperang) niscaya beliau berpesan kepadamu untuk menjaganya.
Tidakkah engkau tahu bahwasanya beliau melarangmu melampaui batas dalam agama, karena sesungguhnya tiang agama tidak akan kukuh dengan campur tangan wanita apabila tiang itu telah miring(condong), dan tidak boleh diperbaiki oleh wanita apabila telah hancur. Jihad wanita adalah tunduk kepada segala ketentuan, mengasuh anak, dan mencurahkan kasih sayangnya.”

Ummu Salamah berada di pihak Ali bin Abi Thalib kerana beliau mengikuti kesepakatan kaum muslimin atas terpilihnya beliau sebagai khalifah mereka. Kerana itu, Ummu Salamah mengirim / mengutus anaknya, Umar, untuk ikut berperang dalan barisan Ali .

Bagaimana Ummu Salamah tidak mencapai darjat setinggi itu, setiap saat beliau mendengar langsung bacaan al-quran daripada Rasulullah dan mendengar kata-kata Nabi s.a.w dari lisan baginda. Ummu Salamah juga menjadi rujukan para sahabat dalam beberapa persoalan hukum dan fatwa, terutama persoalan yang berkaitan dengan wanita. Ummu Salamah juga meriwayat 378 hadis yang dihafalnya dengan baik.
Ummu Salamah wafat dalam bulan Syawal tahun ke 60 Hijrah(separuh pendapat mengatakan pada bulan Zulkaedah 59 hijrah) di Madinah,  ketika usianya sekitar 90 tahun(setengah pendapat mengatakan 84tahun).Beliau dishalatkan oleh Abu Hurairah r.a. dan dikuburkan di al-Baqi’ di samping kuburan Ummahatul-Mukminin lainnya.
Isteri ke-6 baginda Rasulullah s.a.w. ini sempat berada dalam dalam pemerintahan Khulafah ar-Rasyidin hingga pemerintahan Yazid bin Mu’awiyyah. Beliau diberi umur panjang dan mengetahui pembunuhan Sayyidina Husain, sehingga membuatnya pengsan kerana sangat sedih.

Semoga rahmat Allah senantiasa menyertai Sayyidah Ummu Salamah. dan semoga Allah memberinya tempat yang layak di sisi-Nya. Amin.
Imam Adz-Dzahabi menyebut sifat Ummu Salamah;“ Dia dianggap salah seorang ulama generasi sahabat.”

Tiada ulasan:

Catat Ulasan